Marknadsföring av skräckfilm med modern teknologi : En studie i viral marknadsföring i Hollywood
Winberg, Fredrik (2018)
Winberg, Fredrik
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249985
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en fallstudie, med fokus på två fall, där jag analyserar två amerikanska skräckfilmer för att illustrera hur en viral marknadsföringskampanj kan se ut. Syftet med detta arbete är att producera kunskap om hur ny teknologi eventuellt kan påverka sättet att marknadsföra. Min målsättning är att undersöka hur viral marknadsföring och andra online-upplevelser kan användas i marknadsföring av skräckfilmer. Jag funderar också kring varför vi är så intresserade av skräckfilm överlag och hur viral marknadsföring kan fördjupa skräckfilmsupplevelsen. Det är ofta science fiction och skräckfilmer som använder sig av viral marknadsföring då de genrerna lämpar sig väl för att illustrera teknologi eller krafter som inte existerar i vår värld. Jag har valt de två skräckfilmerna från 2010-talet eftersom de representerar ambitiösa och uppmärksammade exempel på modern viral marknadsföring. Mitt material för detta arbete är främst webbplatser, tidningsartiklar och YouTube-klipp. Jag analyserar och beskriver webbplatser och video- samt ljudklipp som jag hittat på de olika webbplattformarna. Jag använder mig också av ett musikalbum från 2007 och en skräckfilm från 1999 för att kunna göra jämförelser och för att illustrera hur marknaden har utvecklats. Min slutsats är att grunden för viral marknadsföring är konsumenten och ifall man inte får hen att dela sitt meddelande blir kampanjen inte viral. Det räcker inte med en intressant och välgjord kampanj om ingen delar den vidare. Viral marknadsföring fungerar bäst i händerna på småspelare på fältet som inte har en stor marknadsföringsbudget eftersom det ofta är rätt billigt att producera innehåll för en viral kampanj. En sak som verkar höra till det viktigaste i en viral marknadsföringssuccé är en kort reklamfilm som man lätt kan dela vidare på sociala medier. Mänskor vill ha något lätt och kort i audiovisuell stil. Något som sedan är enkelt att dela vidare. This thesis is a case study where I look at two American horror films to illustrate how viral marketing can be used. I present what a viral marketing campaign, that make use of modern technology, can bring to the horror movie experience and why we’re so fascinated by horror movies overall. To draw parallels and show how marketing has evolved I also make use of a music album and a horror movie from the 1990’s. As a conclusion, I point out that at the core of a viral marketing campaign is the consumer and if one doesn’t get them to share the message then the campaign cannot go viral. A well-structured and interesting campaign isn’t enough if nobody shares it.