Image is Everything : Ellen, Glorian ja Olivian imagotutkimus
Laine, Petrina (2010)
Laine, Petrina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199873
Tiivistelmä
Hankkeistettu opinnäytetyö Ellelle Suomen kolmen merkittävimmän muotilehden, Glorian, Ellen ja Olivian, analysoinnista ja jutun tuottamisesta Ellen markkinointipuolelle. Lehtitutkimukseen valittiin mukaan muodin näkökulmasta tarkasteltuna tärkeimmät numerot kaikilta kolmelta lehdeltä vuodelta 2009. Tutkimuksessa jokainen lehti analysoitiin kerrallaan käyttäen apuna jo kertynyttä analysointikokemusta kansainvälisistä lehdistä Ellessä suoritetun työharjoittelun ajalta. Muuta materiaalia olivat julkaisujen Internet-sivut sekä henkilökohtaiset tiedonannot, sekä brändikirjallisuus.
Tutkittavia asioita olivat muun muassa lehdissä esiintyvät brändit, juttujakaumat, mainosmyynti, vakiopalstat, editoriaalit, muotiflow’n ilmeneminen, kehittyminen numeroiden myötä sekä kansallisesta ja kansainvälisestä taustasta johtuva mahdollinen eriytyminen. Mielenkiintoinen tutkimusaspekti oli myös Gloriassa hiljattain tapahtunut päätoimittajanvaihdos.
Päämääränä oli tutkimuksen avulla selvittää, millainen on kunkin lehden imago ja miten ne profiloituvat markkinoilla toisiinsa nähden yhden ollessa kansainvälinen ja kahden täysin suomalainen. Lopputuloksena voidaan esittää kolme erilaista naiskuvaa; Glorian, Ellen sekä Olivian. Näiden naiskuvien pohjalta työstetty Ellen Minun Tyylini -juttu toteutettiin Ellen markkinointitiimille visuaaliseksi apuvälineeksi brändin selkeyttämiseen ja esittelyyn.
Maaliskuun numeroille tehty jälkitarkastus tutki kehityksen suuntaa ja imagon selkeyttä ja pitävyyttä. Tämä laittoi myös kyseenalaistamaan vuoden 2009 numeroista itse tehdyt päätelmät. Opinnäytetyön tekijälle suurin motiivi parempaan tuntemukseen alasta on mahdollinen ja toivottava työllistyminen.
Tutkittavia asioita olivat muun muassa lehdissä esiintyvät brändit, juttujakaumat, mainosmyynti, vakiopalstat, editoriaalit, muotiflow’n ilmeneminen, kehittyminen numeroiden myötä sekä kansallisesta ja kansainvälisestä taustasta johtuva mahdollinen eriytyminen. Mielenkiintoinen tutkimusaspekti oli myös Gloriassa hiljattain tapahtunut päätoimittajanvaihdos.
Päämääränä oli tutkimuksen avulla selvittää, millainen on kunkin lehden imago ja miten ne profiloituvat markkinoilla toisiinsa nähden yhden ollessa kansainvälinen ja kahden täysin suomalainen. Lopputuloksena voidaan esittää kolme erilaista naiskuvaa; Glorian, Ellen sekä Olivian. Näiden naiskuvien pohjalta työstetty Ellen Minun Tyylini -juttu toteutettiin Ellen markkinointitiimille visuaaliseksi apuvälineeksi brändin selkeyttämiseen ja esittelyyn.
Maaliskuun numeroille tehty jälkitarkastus tutki kehityksen suuntaa ja imagon selkeyttä ja pitävyyttä. Tämä laittoi myös kyseenalaistamaan vuoden 2009 numeroista itse tehdyt päätelmät. Opinnäytetyön tekijälle suurin motiivi parempaan tuntemukseen alasta on mahdollinen ja toivottava työllistyminen.