Ulkoistetun taloushallinnon palvelunhallinta : Tutkimus taloushallinnon ulkoistaneisiin pk-yrityksiin
Vainio, Enni (2018)
Vainio, Enni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410108
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten suomalaisissa pk- yrityksissä hallitaan ulkoistettua taloushallinnon palvelua ja miten hoidetaan ulkoistusprosessi palveluntarjoajan kanssa. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kontrolloivatko yritykset palveluntarjoajien tuottamia taloushallinnon palveluita. Selvitetään myös miten kontrollointi käytännössä tapahtuu. Lisäksi haluttiin selvittää, millainen hallintamalli yrityksillä ja palveluntarjoajilla on käytössä palvelun hallintaan ja vaikuttaako keväällä 2018 voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus siihen.
Tutkimuksen teoriaosuus jakautuu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään koko ulkoistusprosessi ja sen keskeiset käsitteet ulkoistusstrategian suunnittelusta ulkoistetun palvelun päättämiseen saakka. Toisessa kappaleessa käsitellään ulkoistetun palvelun palveluvaiheen hallintaa, palvelun kontrollointia ja EU:n tietosuoja-asetusta. Empiirinen osuus jakautuu myös kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan tutkimusmenetelmästä ja tutkimuksen kohderyhmästä. Toisessa luvussa käsitellään tutkimuksen tuloksia. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimus on toteutettu puolistrukturoituna haastatteluna.
Tutkimuksen keskeiset havainnot perustuvat ulkoistusprosessiin ja ulkoistetun palvelun hallintamalliin pk-yrityksillä. Tutkimuksessa selvisi, että pienet ja keskisuuret yritykset suosivat kevennettyä hallintamallia taloushallinnon palveluiden hallinnassa ja johtamisessa. Ulkoistettujen taloushallinnon palveluiden sisältö ja vaatimukset ovat yksilöllisiä jokaiselle yritykselle ja palveluntarjoajalle, joten oikean yhteistyökumppanin valinta on tärkeässä asemassa. EU:n tietosuoja- asetuksen voimaan astuminen aiheuttaa toimenpiteitä yrityksille ja palveluntarjoajille, näistä johtuen joudutaan miettimään uusia tapoja henkilötietojen käsittelyyn.
Tutkimuksen teoriaosuus jakautuu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään koko ulkoistusprosessi ja sen keskeiset käsitteet ulkoistusstrategian suunnittelusta ulkoistetun palvelun päättämiseen saakka. Toisessa kappaleessa käsitellään ulkoistetun palvelun palveluvaiheen hallintaa, palvelun kontrollointia ja EU:n tietosuoja-asetusta. Empiirinen osuus jakautuu myös kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan tutkimusmenetelmästä ja tutkimuksen kohderyhmästä. Toisessa luvussa käsitellään tutkimuksen tuloksia. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimus on toteutettu puolistrukturoituna haastatteluna.
Tutkimuksen keskeiset havainnot perustuvat ulkoistusprosessiin ja ulkoistetun palvelun hallintamalliin pk-yrityksillä. Tutkimuksessa selvisi, että pienet ja keskisuuret yritykset suosivat kevennettyä hallintamallia taloushallinnon palveluiden hallinnassa ja johtamisessa. Ulkoistettujen taloushallinnon palveluiden sisältö ja vaatimukset ovat yksilöllisiä jokaiselle yritykselle ja palveluntarjoajalle, joten oikean yhteistyökumppanin valinta on tärkeässä asemassa. EU:n tietosuoja- asetuksen voimaan astuminen aiheuttaa toimenpiteitä yrityksille ja palveluntarjoajille, näistä johtuen joudutaan miettimään uusia tapoja henkilötietojen käsittelyyn.