Brändi-identiteetin määrittäminen : Case: Oreo Suxesso Oy
Karjula, Mikko (2018)
Karjula, Mikko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410191
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee brändiä, brändi-identiteettiä, brändi-imagoa sekä brändinhallintaa. Opinnäytetyö on toimeksianto coaching- ja arviointipalveluja tarjoavalta Oreo Oy Suxessolta. Yrityksen palveluihin kuuluu esimerkiksi Henkilö- ja johtajuusarviot, kehittymissuunnitelmat sekä johtamisen arviointi. Yritys on toimintansa alkuvaiheessa ja johdonmukaisemman sekä yhtenäisemmän toiminnan aikaansaamiseksi on haluttu määritellä selkeät raamit brändi-identiteetille. Toiminnallisen opinnäytetyön produktina toimeksiantoyritykselle suunniteltiin brändityökalu, joka toimii ohjekirjamaisena brändinhallinta työkaluna, joka ohjaa oikeaoppiseen brändinmukaiseen toimintaan.
Työn tietoperusta on rakennettu lähdekirjallisuudesta, artikkeleista sekä e-aineistoista. Opinnäytetyössä on peilattu vertailuanalyysin avulla toisten yritysten brändityökaluja. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on rakentunut tiiviissä dialogissa toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus on kiteyttää yritykselle sellainen brändi-identiteetti, joka vastaa sitä, mitä yrittäjät itse haluavat yrityksensä edustavan. Tavoitteena on mahdollisimman onnistuneesti määrittää ja kiteyttää yrityksen brändi-identiteetti sekä luoda juuri yrityksen tarpeita vastaava brändityökalu.
Selkeä brändi-identiteetti luo pohjaa vahvan brändin rakentamiseen. Se auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoistaan ja kasvattamaan tunnettuutta. Sen avulla asiakkaiden on helpompi luoda suhteita brändiin ja muodostaa mielikuvia yrityksestä.
Työn tuloksena syntyi uusia näkökulmia tarjoamalla ja keskeisiä kysymyksiä esittämällä kirkastettu yrityksen näköinen brändi-identiteetti. Brändityökalusta tuli yritykselle sopiva ja prosessin myötä yrittäjien käsitys omasta brändistään ja sen oikeanlaisesta ilmentämisestä selveni huomattavasti.
Työn tietoperusta on rakennettu lähdekirjallisuudesta, artikkeleista sekä e-aineistoista. Opinnäytetyössä on peilattu vertailuanalyysin avulla toisten yritysten brändityökaluja. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on rakentunut tiiviissä dialogissa toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus on kiteyttää yritykselle sellainen brändi-identiteetti, joka vastaa sitä, mitä yrittäjät itse haluavat yrityksensä edustavan. Tavoitteena on mahdollisimman onnistuneesti määrittää ja kiteyttää yrityksen brändi-identiteetti sekä luoda juuri yrityksen tarpeita vastaava brändityökalu.
Selkeä brändi-identiteetti luo pohjaa vahvan brändin rakentamiseen. Se auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoistaan ja kasvattamaan tunnettuutta. Sen avulla asiakkaiden on helpompi luoda suhteita brändiin ja muodostaa mielikuvia yrityksestä.
Työn tuloksena syntyi uusia näkökulmia tarjoamalla ja keskeisiä kysymyksiä esittämällä kirkastettu yrityksen näköinen brändi-identiteetti. Brändityökalusta tuli yritykselle sopiva ja prosessin myötä yrittäjien käsitys omasta brändistään ja sen oikeanlaisesta ilmentämisestä selveni huomattavasti.