Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Brändiohjeistus uusien työntekijöiden perehdyttämisen tukena - Case Coyote Ugly Saloon UK
Niinivirta, Emilia (2018)
Niinivirta, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda brändiohjeistus kohdeyrityksen Coyote Ugly Saloon UK uusien työntekijöiden työhön perehdyttämisen tueksi. Brändiohjeistuksen luomista varten tuli selvittää mistä elementeistä kohdeyrityksen brändi muodostuu, mikä on yrityksen ylempien toimihenkilöiden visio yrityksestä ja sen tulevaisuudesta ja mitkä ovat ne keskeisimmät asiat kohdeyrityksestä ja sen brändistä joiden kirjaaminen brändiohjeistukseen on tärkeää uusien työntekijöiden työhön perehdyttämisen kannalta. Työn tarkoituksena ei ollut muuttaa yrityksen brändiä tai tuottaa uutta tietoa tai määritelmiä. Kohdeyrityksellä on jo ennestään vahva brändi.
Opinnäytetyössä esiteltiin kohdeyrityksen brändin synnyn tarina ja itse kohdeyritys. Teoriaosuudessa käsiteltiin aiheeseen liittyvä teoreettinen viitekehys, jossa tutustuttiin brändiin ja brändäykseen liittyviin käsitteisiin. Aihe rajattiin käsitteiden avulla ja samalla luotiin kyselylomake jota käytettiin asiantuntijahaastatteluiden pohjana. Teoriatieto opinnäytetyöhön kerättiin luotettavilta Internetsivuilta, aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja henkilökohtaisilla tiedonannoilla.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusosuutta varten haastateltiin neljää eri kohdeyrityksen johtoportaaseen kuuluvaa toimihenkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilö- sekä teemahaastatteluina ja kysymykset oli jaoteltu kolmeen eri teemaan. Ensimmäisten kysymysten teema oli haastateltavien visiosta yritykseen liittyen ja millainen on kohdeyrityksen brändivisio. Toinen kysymysten teema oli, millainen on haastateltavien realistinen näkemys yrityksestä ja mitkä ovat yrityksen brändielementit. Viimeinen ja kolmas haastattelun teema keskittyi aiheisiin yrityksen tulevaisuudesta ja miten haastateltavat haluaisivat kehittää yritystä tulevaisuudessa.
Taustatutkimuksen tulokset saatiin haastatteluiden avulla ja tulosten pohjalta luotiin brändiohjeistus joka liitettiin opinnäytetyön loppuun liitteeksi. Haastatteluissa selvisi paljon hyödyllistä tietoa yrityksen brändistä ja imagosta, joka tulee toimimaan yrityksen uusien työntekijöiden apuna, heidän tutustuessaan uuteen työpaikkaansa.
Opinnäytetyön taustatutkimuksen tuloksena syntyi brändiohjeistus, joka sisältää käytännön tietoa kohdeyrityksestä ja sen brändistä. Brändiohjeistus tulee antamaan kohdeyrityksen työntekijöille tärkeää tietoa yrityksestä ja ohjeistuksessa käsiteltiin aiheita kuten työvaatteet ja asiakaspalvelu, sekä brändin imago ja elementit joista brändi muodostuu.
Opinnäytetyössä esiteltiin kohdeyrityksen brändin synnyn tarina ja itse kohdeyritys. Teoriaosuudessa käsiteltiin aiheeseen liittyvä teoreettinen viitekehys, jossa tutustuttiin brändiin ja brändäykseen liittyviin käsitteisiin. Aihe rajattiin käsitteiden avulla ja samalla luotiin kyselylomake jota käytettiin asiantuntijahaastatteluiden pohjana. Teoriatieto opinnäytetyöhön kerättiin luotettavilta Internetsivuilta, aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja henkilökohtaisilla tiedonannoilla.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusosuutta varten haastateltiin neljää eri kohdeyrityksen johtoportaaseen kuuluvaa toimihenkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilö- sekä teemahaastatteluina ja kysymykset oli jaoteltu kolmeen eri teemaan. Ensimmäisten kysymysten teema oli haastateltavien visiosta yritykseen liittyen ja millainen on kohdeyrityksen brändivisio. Toinen kysymysten teema oli, millainen on haastateltavien realistinen näkemys yrityksestä ja mitkä ovat yrityksen brändielementit. Viimeinen ja kolmas haastattelun teema keskittyi aiheisiin yrityksen tulevaisuudesta ja miten haastateltavat haluaisivat kehittää yritystä tulevaisuudessa.
Taustatutkimuksen tulokset saatiin haastatteluiden avulla ja tulosten pohjalta luotiin brändiohjeistus joka liitettiin opinnäytetyön loppuun liitteeksi. Haastatteluissa selvisi paljon hyödyllistä tietoa yrityksen brändistä ja imagosta, joka tulee toimimaan yrityksen uusien työntekijöiden apuna, heidän tutustuessaan uuteen työpaikkaansa.
Opinnäytetyön taustatutkimuksen tuloksena syntyi brändiohjeistus, joka sisältää käytännön tietoa kohdeyrityksestä ja sen brändistä. Brändiohjeistus tulee antamaan kohdeyrityksen työntekijöille tärkeää tietoa yrityksestä ja ohjeistuksessa käsiteltiin aiheita kuten työvaatteet ja asiakaspalvelu, sekä brändin imago ja elementit joista brändi muodostuu.