Metsäneläinten jäljillä : Luontopolut lasten luontosuhteen tukijoina
Onkalo, Heli-Maria; Kotta, Marjut (2018)
Onkalo, Heli-Maria
Kotta, Marjut
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510210
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa toteutettu ympäristö- ja luontokasvatus on merkityksellistä, sillä lapsena muodostuneet asenteet ja arvostukset säilyvät hyvin usein läpi elämän. Varhaiskasvattaja vaikuttaa omilla arvoillaan ja toiminnallaan siihen, millainen luontokuva lapsille muodostuu. Kasvattajan on tärkeää tiedostaa se, että monipuolisten luontokokemusten avulla lapsi saa mahdollisuuden rakentaa omaa luontosuhdettaan.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteistyössä päiväkoti Männynkolon kanssa. Kehittämistyönä suunniteltiin luontopolkuja ja tuotettiin luontokasvatuskansio päiväkodin käyttöön. Kansio sisälsi poluilla käytetyt luontopolkutaulut ja taulujen tehtäviin liittyvät oheismateriaalit. Toiminnallinen osuus koostui orientointituokiosta, luontopoluista ja kuvallisen ilmaisun tuokioista.
Toiminnan avulla tuettiin päiväkodin lasten luontosuhdetta, kasvatettiin heidän tietouttaan luonnosta ja eläimistä, vahvistettiin heidän osallisuuttaan sekä ehkäistiin syrjäytymistä. Suunniteltu kokonaisuus toimi uudenlaisena menetelmänä luontokasvatuksen toteuttamisessa päiväkoti Männynkolossa. Menetelmä antoi varhaiskasvattajille lisää valmiuksia ohjata ympäristö- ja luontokasvatustuokioita.
Toiminnasta kerättiin palautetta haastattelemalla päiväkodin lapsia. Henkilökunnan mielipiteet selvitettiin kyselylomakkeen avulla. Palautteiden avulla muodostettiin käsitys siitä, miten toteutettu toiminta tuki lasten ympäristö- ja luontokasvatusta sekä miten menetelmä toimi käytännössä. Kehittämistyö oli saadun palautteen ja omien arvioiden mukaan onnistunut.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteistyössä päiväkoti Männynkolon kanssa. Kehittämistyönä suunniteltiin luontopolkuja ja tuotettiin luontokasvatuskansio päiväkodin käyttöön. Kansio sisälsi poluilla käytetyt luontopolkutaulut ja taulujen tehtäviin liittyvät oheismateriaalit. Toiminnallinen osuus koostui orientointituokiosta, luontopoluista ja kuvallisen ilmaisun tuokioista.
Toiminnan avulla tuettiin päiväkodin lasten luontosuhdetta, kasvatettiin heidän tietouttaan luonnosta ja eläimistä, vahvistettiin heidän osallisuuttaan sekä ehkäistiin syrjäytymistä. Suunniteltu kokonaisuus toimi uudenlaisena menetelmänä luontokasvatuksen toteuttamisessa päiväkoti Männynkolossa. Menetelmä antoi varhaiskasvattajille lisää valmiuksia ohjata ympäristö- ja luontokasvatustuokioita.
Toiminnasta kerättiin palautetta haastattelemalla päiväkodin lapsia. Henkilökunnan mielipiteet selvitettiin kyselylomakkeen avulla. Palautteiden avulla muodostettiin käsitys siitä, miten toteutettu toiminta tuki lasten ympäristö- ja luontokasvatusta sekä miten menetelmä toimi käytännössä. Kehittämistyö oli saadun palautteen ja omien arvioiden mukaan onnistunut.