Pistepilvidatan visualisointi virtuaalitodellisuusympäristössä osana teollisuuden suunnittelusovellusta
Pärnänen, Pentti (2018)
Pärnänen, Pentti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia mahdollisuuksia suoran pistepilvidatan visualisoinnin lisäämiseksi toimeksiantajayrityksessä kehitteillä olevaan virtuaalitodellisuuspohjaiseen teollisuuden suunnittelusovellukseen. Sovelluksen kehitystyön peruspiirteet olivat tutkimuksen alkuhetkellä jo lyöty lukkoon, ja tietyt rajoitteet pistepilvidatan käytön suhteen olivat näin tiedossa.
Kyseinen sovellus käyttää Unity-pelimoottoria, perustuu 3D-mallien tuontiin ja vapaaseen sijoittamiseen käyttäjän tekemänä ja tukee useaa samanaikaista käyttäjää. Ensisijaisena käyttöliittymänä on virtuaalilasit käsiohjaimineen (kehitystyössä ensisijaisena HTC Vive). Pääasiallisena ohjelmointikielenä toimintalogiikan osalta on C# Unityn raja-pintojen ja pelimoottorin tukeman .NET -version mukaisine lisäyksineen, ja lisäksi työssä käytetään Unityn plugin-rajapinnan kautta C++ -kielellä kirjoitettua rajapintaa ulkoisiin kirjastoihin sekä HLSL-kieltä (high level shading language) näytönohjaimen suoritinyksiköiden hyödyntämisessä.
Tehtävänantona oli tutkia yleisesti mahdollisuuksia, rajoitteita ja parhaita toteutusmenetelmiä pistepilvidatan visualisointiin pohjaselvityksenä toimeksiantajayrityksen tuotekehitykseen. Jos näyttäisi, että toivotut ominaisuudet ovat toteutettavissa siten että ne voidaan yhdistää julkaisukelpoiseen tuotteeseen jatkuisi näiden ominaisuuksien kehitys työsuhteena. Ensisijaisesti kyseessä olisi siis alustava selvitys, tutkimusprojekti, jonka tulokset ratkaisisivat jatkon. Koska selvisi, että käytännön toteuttamiseen kannattaa lähteä, jatkui projekti julkaisukelpoisen tuotteen kehityksenä varsin pian pohjaselvityksen alkamisen jälkeen. Opinnäytetyön palautushetkellä tuotekehitys aiheen parissa jatkuu kohti julkaisukelpoista tuotetta, ja tämän jälkeen normaalin tuotteen päivitys- ja ylläpitokehityksen muodossa.
Kyseinen sovellus käyttää Unity-pelimoottoria, perustuu 3D-mallien tuontiin ja vapaaseen sijoittamiseen käyttäjän tekemänä ja tukee useaa samanaikaista käyttäjää. Ensisijaisena käyttöliittymänä on virtuaalilasit käsiohjaimineen (kehitystyössä ensisijaisena HTC Vive). Pääasiallisena ohjelmointikielenä toimintalogiikan osalta on C# Unityn raja-pintojen ja pelimoottorin tukeman .NET -version mukaisine lisäyksineen, ja lisäksi työssä käytetään Unityn plugin-rajapinnan kautta C++ -kielellä kirjoitettua rajapintaa ulkoisiin kirjastoihin sekä HLSL-kieltä (high level shading language) näytönohjaimen suoritinyksiköiden hyödyntämisessä.
Tehtävänantona oli tutkia yleisesti mahdollisuuksia, rajoitteita ja parhaita toteutusmenetelmiä pistepilvidatan visualisointiin pohjaselvityksenä toimeksiantajayrityksen tuotekehitykseen. Jos näyttäisi, että toivotut ominaisuudet ovat toteutettavissa siten että ne voidaan yhdistää julkaisukelpoiseen tuotteeseen jatkuisi näiden ominaisuuksien kehitys työsuhteena. Ensisijaisesti kyseessä olisi siis alustava selvitys, tutkimusprojekti, jonka tulokset ratkaisisivat jatkon. Koska selvisi, että käytännön toteuttamiseen kannattaa lähteä, jatkui projekti julkaisukelpoisen tuotteen kehityksenä varsin pian pohjaselvityksen alkamisen jälkeen. Opinnäytetyön palautushetkellä tuotekehitys aiheen parissa jatkuu kohti julkaisukelpoista tuotetta, ja tämän jälkeen normaalin tuotteen päivitys- ja ylläpitokehityksen muodossa.