Musiikki lapsen kasvun ja kehityksen tukena : Alle kouluikäisten kerhotoiminta
Huhtanen, Eetu; Hvitsjö, Patrik (2018)
Huhtanen, Eetu
Hvitsjö, Patrik
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510246
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa musiikista työvälineenä varhaiskasvatuksessa, lapsen kasvun ja kehityksen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä musiikkikasvatuksellinen opas Launeen perhepuiston kerhotoiminnan työntekijöille. Tavoitteena oli myös selvittää toimeksiantajamme työntekijöiltä musiikkikasvatuksellista taustaa sekä suunnitella ja ohjata viisi musiikkituokiota oppaan tueksi.
Oppaan tarkoitus oli antaa toimeksiantajamme työntekijöille varmuutta musiikkituokioiden ohjaamiseen, lapsen kasvua ja kehitystä tukien. Oppaan tavoitteena oli teorian sekä ohjaamiemme musiikkituokioiden esimerkkien avulla antaa vaihtoehtoja, tietoa sekä ideoita musiikkituokioiden ohjaamiseen. Oppaaseen pyrittiin valikoimaan menetelmiä, jotka sopivat lapsiryhmän eri ikäisille lapsille.
Opinnäytetyön teoriapohja muodostui käsittelemällä varhaiskasvatusta, lapsen kasvua ja kehitystä, sekä musiikkikasvatusta ja sen vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen. Näiden lisäksi teoriassa perehdyttiin kehittämistoimintaan ja laadullisiin tiedonkeruumenetelmiin. Menetelmien avulla kerättiin kysely- ja havainnointiaineistoa, joiden pohjalta muodostettiin tavoitteet oppaalle.
Saamamme palautteen perusteella selvisi, että ohjaamissamme musiikkituokioissa, ja oppaassa esitellyt menetelmät olivat innostavia, lasten ikätasolle sopivia sekä helposti lähestyttäviä.
Oppaan tarkoitus oli antaa toimeksiantajamme työntekijöille varmuutta musiikkituokioiden ohjaamiseen, lapsen kasvua ja kehitystä tukien. Oppaan tavoitteena oli teorian sekä ohjaamiemme musiikkituokioiden esimerkkien avulla antaa vaihtoehtoja, tietoa sekä ideoita musiikkituokioiden ohjaamiseen. Oppaaseen pyrittiin valikoimaan menetelmiä, jotka sopivat lapsiryhmän eri ikäisille lapsille.
Opinnäytetyön teoriapohja muodostui käsittelemällä varhaiskasvatusta, lapsen kasvua ja kehitystä, sekä musiikkikasvatusta ja sen vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen. Näiden lisäksi teoriassa perehdyttiin kehittämistoimintaan ja laadullisiin tiedonkeruumenetelmiin. Menetelmien avulla kerättiin kysely- ja havainnointiaineistoa, joiden pohjalta muodostettiin tavoitteet oppaalle.
Saamamme palautteen perusteella selvisi, että ohjaamissamme musiikkituokioissa, ja oppaassa esitellyt menetelmät olivat innostavia, lasten ikätasolle sopivia sekä helposti lähestyttäviä.