Asiantuntijaviestintä blogin keinoin
Aho, Maarit (2018)
Aho, Maarit
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiantuntijaviestinnän merkitystä osana ulkoista organisaatioviestintää. Selvitystyönä tutkittiin, miten blogi, ja Twitter sen tukena, toimivat ja otetaan osaksi asiantuntijaviestintää. Lopputuotoksena laadittiin käyttöönottosuunnitelma bloggaamiseen asiantuntijaviestinnän välineenä. Työssä selvitettiin myös keinoja mitata viestinnän vaikuttavuutta blogissa ja Twitterissä.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin muuttunutta viestintäkulttuuria asiantuntijuuden ja kohdennetun viestinnän näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin sitä, miksi ja miten erityisesti blogi ja Twitter soveltuvat asiantuntijaviestinnän kanaviksi. Vastauksia haettiin muun muassa siihen, miltä asiantuntijaviestintä näyttäytyy sosiaalisen median aikakautena, miten sen vaikuttavuutta voidaan mitata sekä keinoja tuottaa toimiva blogikanava. Asiantuntijoiden kokemusten ja jo käytössä olevien mallien pohjilta pyrittiin löytämään parhaat mahdolliset keinot asiantuntijablogin käyttöön julkishallinnon organisaatiossa. Viestinnän vaikuttavuuden mittaamista tarkasteltiin sen merkityksellisyyden, keinojen sekä digitalisaation tuomien haasteiden valossa.
Työn lopputuloksena syntynyttä suunnitelmaa blogin käyttöönotosta ja sisällöntuotannosta voi hyödyntää organisaatiosta ja blogin toteuttamistavasta riippumatta. Suunnitelmaan on koottu asioita, jotka vastaavat kysymyksiin minkälaisia seikkoja on huomioitava blogia perustettaessa, miten kirjoitetaan hyvä blogikirjoitus ja miten voidaan vaikuttaa uuden blogisivun ja -kirjoituksen löydettävyyteen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin muuttunutta viestintäkulttuuria asiantuntijuuden ja kohdennetun viestinnän näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin sitä, miksi ja miten erityisesti blogi ja Twitter soveltuvat asiantuntijaviestinnän kanaviksi. Vastauksia haettiin muun muassa siihen, miltä asiantuntijaviestintä näyttäytyy sosiaalisen median aikakautena, miten sen vaikuttavuutta voidaan mitata sekä keinoja tuottaa toimiva blogikanava. Asiantuntijoiden kokemusten ja jo käytössä olevien mallien pohjilta pyrittiin löytämään parhaat mahdolliset keinot asiantuntijablogin käyttöön julkishallinnon organisaatiossa. Viestinnän vaikuttavuuden mittaamista tarkasteltiin sen merkityksellisyyden, keinojen sekä digitalisaation tuomien haasteiden valossa.
Työn lopputuloksena syntynyttä suunnitelmaa blogin käyttöönotosta ja sisällöntuotannosta voi hyödyntää organisaatiosta ja blogin toteuttamistavasta riippumatta. Suunnitelmaan on koottu asioita, jotka vastaavat kysymyksiin minkälaisia seikkoja on huomioitava blogia perustettaessa, miten kirjoitetaan hyvä blogikirjoitus ja miten voidaan vaikuttaa uuden blogisivun ja -kirjoituksen löydettävyyteen.