Shell HelmiSimpukka -ketjun työnantajamielikuvan tutkiminen
Johansson, Virpi (2018)
Johansson, Virpi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410118
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on edistää matkailu- ja ravitsemisalan työnantajamielikuvaa. Työnantajamielikuvalla on merkittävä rooli työntekijöiden sitouttamisessa ja uusien työntekijöiden houkuttelemisessa. Tällä työllä haluan saada vastauksen siihen, millaiseksi Shell HelmiSimpukka - ketjun työnantajamielikuva koetaan ja miten sitä voisi edistää.
Restelin henkilökuntaan liittyvänä visiona on olla halutuin työpaikka. Visio pitää sisällään nykyisten työntekijöiden sitouttamisen sekä uusien työntekijöiden houkuttelemisen. Työntekijöiden rekrytoinnin tärkeys korostuu työn monipuolisuudessa, työntekijältä edellytetään useamman palvelukonseptin omaksumista. Tutkimuslähteiden mukaan rekrytointivaikeuksia on eniten hotelli- ja ravintola-alalla, samat rekrytointihaasteet koskettavat myös Shell HelmiSimpukka – ketjua.
Shell HelmiSimpukan työnantajamielikuvan selvittämiseksi käytin työssä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kohderyhminä olivat työantajaedustajat, työntekijät ja potentiaaliset työntekijät. Toteutin tutkimuksen maalis – toukokuussa 2018. Laadulliseen menetelmään lukeutui haastattelu, määrällisiin kyselyt. Keräämiäni kvalitatiivisia tietoja analysoin sisällönanalyysin keinoin ja kvantitatiivisia tietoja frekvenssijakauman ja keskiarvon vertailun avulla. Benchmarking menetelmän avulla tein kehitysehdotuksia Shell HelmiSimpukka – ketjulle rekrytointiprosessiin ja työsopimusten räätälöintiin, tarkastellessani muiden yritysten tekemiä ratkaisuja työnhakijapulaan.
Työnantajabrändäyksen todellisuuden ja yrityksen sisäisen sekä ulkoisen viestinnän tulee kohdata. Shell HelmiSimpukan tulee viestiä vahvuuksistaan, joihin tutkimustulosten mukaan lukeutuvat työantajan rehellisyys, työtehtävien miellyttävyys sekä työn monipuolisuus. Tutkimustulosten valossa heikkouksia, työaikoja ja palkkausta, tulee kompensoida muilla hyödyillä, sillä toimialalähtöisiä tekijöitä ei voi muuttaa. Yrityksen tulee keskittyä kokonaisuuden hallintaan, sillä nimenomaan vahva työnantajabrändi vetoaa kuhunkin sidosryhmään. Työnantaja-mielikuvaan tulee liittää jotain ”halutuinta”, kun visiona on olla ”halutuin työpaikka”.
Restelin henkilökuntaan liittyvänä visiona on olla halutuin työpaikka. Visio pitää sisällään nykyisten työntekijöiden sitouttamisen sekä uusien työntekijöiden houkuttelemisen. Työntekijöiden rekrytoinnin tärkeys korostuu työn monipuolisuudessa, työntekijältä edellytetään useamman palvelukonseptin omaksumista. Tutkimuslähteiden mukaan rekrytointivaikeuksia on eniten hotelli- ja ravintola-alalla, samat rekrytointihaasteet koskettavat myös Shell HelmiSimpukka – ketjua.
Shell HelmiSimpukan työnantajamielikuvan selvittämiseksi käytin työssä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kohderyhminä olivat työantajaedustajat, työntekijät ja potentiaaliset työntekijät. Toteutin tutkimuksen maalis – toukokuussa 2018. Laadulliseen menetelmään lukeutui haastattelu, määrällisiin kyselyt. Keräämiäni kvalitatiivisia tietoja analysoin sisällönanalyysin keinoin ja kvantitatiivisia tietoja frekvenssijakauman ja keskiarvon vertailun avulla. Benchmarking menetelmän avulla tein kehitysehdotuksia Shell HelmiSimpukka – ketjulle rekrytointiprosessiin ja työsopimusten räätälöintiin, tarkastellessani muiden yritysten tekemiä ratkaisuja työnhakijapulaan.
Työnantajabrändäyksen todellisuuden ja yrityksen sisäisen sekä ulkoisen viestinnän tulee kohdata. Shell HelmiSimpukan tulee viestiä vahvuuksistaan, joihin tutkimustulosten mukaan lukeutuvat työantajan rehellisyys, työtehtävien miellyttävyys sekä työn monipuolisuus. Tutkimustulosten valossa heikkouksia, työaikoja ja palkkausta, tulee kompensoida muilla hyödyillä, sillä toimialalähtöisiä tekijöitä ei voi muuttaa. Yrityksen tulee keskittyä kokonaisuuden hallintaan, sillä nimenomaan vahva työnantajabrändi vetoaa kuhunkin sidosryhmään. Työnantaja-mielikuvaan tulee liittää jotain ”halutuinta”, kun visiona on olla ”halutuin työpaikka”.