Muutosprosessi sijoitusasiantuntijoiden näkökulmasta : Case sijoituspalvelutarjoaman muutos
Rytilahti, Karri (2018)
Rytilahti, Karri
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Danske Bank A/S Suomen sivuliikkeen Oulun konttorille sijoitusasiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia heidän kohtaamistaan työn sisältöön liittyvistä muutosprosesseista. Kuluttajille tehtyjen tutkimusten ja sijoituspalvelujen kiristyneen sääntelyn johdosta Danske Bank on uudistanut vuoden 2018 vaihteessa koko sijoituspalvelutarjoamansa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, että miten kohdejoukko kokee heidän työn sisältöön kohdistuvat muutosprosessit ja minkälaista tukea he muutoksessa tarvitsevat. Tämä työ on tehty toimeksiantajan tarpeisiin vastaten eikä sillä tavoitella yleistettävyyttä. Opinnäytetyöhön on rakennettu teoreettinen viitekehys, joka käsittelee yksilön näkökulmasta muutostaitoja ja esimiehen sekä organisaation ja ylimmän johdon rooleja muutosprosesseissa. Teoreettinen viitekehys on rakennettu suomalaisesta ja kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta sekä julkisista digitaalisista lähteistä. Teoriaosuudessa on käsitelty myös sijoitusasiantuntijan työn sisältöä sekä sijoituspalvelutarjoaman muutosta. Sijoituspalvelutarjoaman muutos on kuvattu tässä opinnäytetyössä siten, kuinka se kuluttajille julkisista lähteistä tarkasteltuna näyttäytyy. Tutkimusmenetelmältään tämä opinnäytetyö on lähtökohtaisesti kvalitatiivinen, mutta työssä on käytetty myös kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, jotta esitettyihin tutkimusongelmiin on saatu mahdollisimman pätevät ja luotettavat vastaukset. Vastoin yleistä käsitystä tutkimussuuntaukset tulee nähdä toisiaan täydentävinä lähestymistapoina, ei kilpailevina suuntauksina. Empiirisen tutkimuksen aineisto on kerätty järjestämällä strukturoitu informoitu lomakehaastattelu kymmenelle Oulussa, Raahessa ja Kuusamossa työskentelevälle saman asiantuntijatiimin jäsenelle. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että kohdejoukolla on teoreettisen viitekehyksen mukainen näkemys siitä, että mitä heiltä muutosprosessissa menestymiseen vaaditaan. Yksittäisen asiantuntijan näkökulmasta esimies ja organisaatio nähdään usein yhtenä ja samana toimijana, vaikka heiltä odotetaan eri asioita. Sijoituspalvelutarjoaman muutos on koettu tarpeelliseksi ja toimivaksi, vaikka se on selkeästi lisännyt asiantuntijoiden työkuormaa verrattuna aikaisempaan. Toimeksiantaja voi hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia omassa toiminnassaan kouluttaessaan ja ohjatessaan kohdejoukkoa tulevissa muutosprosesseissa. Jatkotutkimuksena suosittelen tutkimaan asiakkaiden kokemuksia uudesta sijoituspalvelutarjoamasta sekä sitä, että toimiiko tämän tutkimuksen kohdejoukko muutoksessa todellisuudessa sillä tavalla, kuin tässä tutkimuksessa on kuvattu.