Pienryhmätoiminnan käytännön ratkaisut päiväkodissa
Nevalainen, Minna; Härkönen, Riitta (2018)
Nevalainen, Minna
Härkönen, Riitta
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli saada tietoa uuden päiväkodin pienryhmätoiminnan käytännön ratkaisuista. Opinnäytetyö oli osa Kotkan kaupungin Vuorovaikutuksellisen pienryhmäpedagogiikan vahvistaminen -kehittämishanketta. Tavoitteena oli saada kirjattua tietoa pienryhmätoiminnan käytännöistä uudessa päiväkodissa. Pienryhmätoimintaan vaikuttavien pedagogisten seikkojen lisäksi pyrkimyksenä oli tuoda esiin päiväkodin rakenteisiin tehtyjä pienryhmätoimintaa tukevia konkreettisia ratkaisuja.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä toimivat dokumentit, havainnointi ja haastattelut. Lähteenä opinnäytetyössä oli aiheeseen liittyviä dokumentteja kuten ammattikirjallisuutta, varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä kehittämishankkeen materiaaleja. Päiväkodissa suoritettiin havainnointia sekä haastateltiin lastentarhanopettajia eri ryhmistä.
Havainnointi ja haastattelut antoivat tietoa päiväkodin pienryhmätoiminnan käytännöistä. Ryhmän tiimit saivat itse vaikuttaa pienryhmien jakoihin. Ryhmiä jaettiin kahteen tai kolmeen pienryhmään, jotka toimivat kiinteinä pienryhminä aamupäivällä ja vaihtuvina pienryhminä aamulla ja iltapäivällä. Kasvattajat vaihtuivat pienryhmissä kahden viikon välein ja toimivat joko kasvattajapareina tai yksi kasvattaja pienryhmää kohti. Kasvattajat jakoivat lapset pienryhmiin kehitys- ja ikätason, lasten välisten kemioiden, temperamenttien, erityisryhmien sekä muuttuvien tilanteiden esimerkiksi työntekijän poissaolon mukaan. Kirjauksiin pienryhmissä käytettiin pienryhmäpohjia, kuvallisia tauluja ja pienryhmävihkoja. Päiväkotiin oli tehty pienryhmätoimintaa edesauttavia konkreettisia rakenteita ja erillisiä pienryhmähuoneita. Päiväkodissa oli käytössä oma ravintola sekä porrastetut ulkoilu- ja ruokailuajat. Haastatteluista saatiin myös kehitysehdotuksia päiväkodin pienryhmätoiminnan tukemiseen.
Opinnäytetyön hyötynä voidaan pitää sen tarjoamaa tietoa pienryhmätoiminnasta ja sen käytännöistä. Tietoa voidaan käyttää suunniteltaessa uusia päiväkoteja tai jo olemassa olevien päiväkotien pienryhmätoiminnan parantamiseen ja uusien näkökulmien tarjoamiseen
Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä toimivat dokumentit, havainnointi ja haastattelut. Lähteenä opinnäytetyössä oli aiheeseen liittyviä dokumentteja kuten ammattikirjallisuutta, varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä kehittämishankkeen materiaaleja. Päiväkodissa suoritettiin havainnointia sekä haastateltiin lastentarhanopettajia eri ryhmistä.
Havainnointi ja haastattelut antoivat tietoa päiväkodin pienryhmätoiminnan käytännöistä. Ryhmän tiimit saivat itse vaikuttaa pienryhmien jakoihin. Ryhmiä jaettiin kahteen tai kolmeen pienryhmään, jotka toimivat kiinteinä pienryhminä aamupäivällä ja vaihtuvina pienryhminä aamulla ja iltapäivällä. Kasvattajat vaihtuivat pienryhmissä kahden viikon välein ja toimivat joko kasvattajapareina tai yksi kasvattaja pienryhmää kohti. Kasvattajat jakoivat lapset pienryhmiin kehitys- ja ikätason, lasten välisten kemioiden, temperamenttien, erityisryhmien sekä muuttuvien tilanteiden esimerkiksi työntekijän poissaolon mukaan. Kirjauksiin pienryhmissä käytettiin pienryhmäpohjia, kuvallisia tauluja ja pienryhmävihkoja. Päiväkotiin oli tehty pienryhmätoimintaa edesauttavia konkreettisia rakenteita ja erillisiä pienryhmähuoneita. Päiväkodissa oli käytössä oma ravintola sekä porrastetut ulkoilu- ja ruokailuajat. Haastatteluista saatiin myös kehitysehdotuksia päiväkodin pienryhmätoiminnan tukemiseen.
Opinnäytetyön hyötynä voidaan pitää sen tarjoamaa tietoa pienryhmätoiminnasta ja sen käytännöistä. Tietoa voidaan käyttää suunniteltaessa uusia päiväkoteja tai jo olemassa olevien päiväkotien pienryhmätoiminnan parantamiseen ja uusien näkökulmien tarjoamiseen