Elämyksellisyyttä ja uusia tuulia Helsingin museokentälle : Case Finnish Music Hall of Fame
Lehtonen, Mira (2018)
Lehtonen, Mira
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510370
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee vuonna 2019 avautuvaa musiikkimuseota Finnish Music Hall of Famea (jäljempänä Fame). Työn tavoite on selvittää yhteistyökumppaneiden näkemyksiä ja odotuksia hankkeessa, jossa yhteistyökuvioiden merkitys on suuri. Sidosryhmien odotukset ja museon brändin muodostuminen ovat työni keskeisiä käsitteitä. Koska Fame on ensimmäinen Suomeen avattava yrityspohjainen museo, tämä aihe näkyy sekä työni tietoperustassa että selvityksessäni. Lisäksi työni käsittelee museoiden elämyksellisyyttä ja elämyksen rakentumista.
Työni empiirinen osio on selvitys Famen yhteistyökumppaneiden näkemyksistä ja odotuksista liittyen Famen ainutlaatuisuuteen ja erottuvuuteen sekä mahdollisiin elinkeinovaikutuksiin. Selvitykseni kartoittaa myös yhteistyökumppaneiden motiiveja, odotuksia ja toiveita Famen suhteen. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla keväällä 2018.
Selvitykseni mukaan Fame tulee olemaan ainutlaatuinen kulttuurikohde, joka antaa suomalaiselle musiikille ja sen taustatarinoille mahdollisuuden tulla näkyvimmiksi. Famen koetaan voivan tarjota kävijöilleen jotain uutta ja innovatiivista uusimman teknologian ja interaktiivisuutensa ansiosta. Tuloksissa näkyi merkittävänä myös yhteistyön mahdollisuudet, sillä Fame koettiin toimijana, joka voi yhdistää esimerkiksi musiikki- ja museoalan toimijoita. Myös yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin puolella nähtiin merkittävänä. Vastaajat kokivat Famen voivan tuoda upean lisän Helsingin museo- ja kulttuuritarjontaan, tarjoten mm. yrityspohjaisuutensa ansiosta viihteellisemmän vaihtoehdon perinteisten museoiden rinnalle.
Työni empiirinen osio on selvitys Famen yhteistyökumppaneiden näkemyksistä ja odotuksista liittyen Famen ainutlaatuisuuteen ja erottuvuuteen sekä mahdollisiin elinkeinovaikutuksiin. Selvitykseni kartoittaa myös yhteistyökumppaneiden motiiveja, odotuksia ja toiveita Famen suhteen. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla keväällä 2018.
Selvitykseni mukaan Fame tulee olemaan ainutlaatuinen kulttuurikohde, joka antaa suomalaiselle musiikille ja sen taustatarinoille mahdollisuuden tulla näkyvimmiksi. Famen koetaan voivan tarjota kävijöilleen jotain uutta ja innovatiivista uusimman teknologian ja interaktiivisuutensa ansiosta. Tuloksissa näkyi merkittävänä myös yhteistyön mahdollisuudet, sillä Fame koettiin toimijana, joka voi yhdistää esimerkiksi musiikki- ja museoalan toimijoita. Myös yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin puolella nähtiin merkittävänä. Vastaajat kokivat Famen voivan tuoda upean lisän Helsingin museo- ja kulttuuritarjontaan, tarjoten mm. yrityspohjaisuutensa ansiosta viihteellisemmän vaihtoehdon perinteisten museoiden rinnalle.