Perehdytyskansio Pihtiputaan lastenneuvolaan
Perkkiö, Mia (2018)
Perkkiö, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510199
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Pihtiputaan lastenneuvolatyön kehittäminen uuden työntekijän, sijaisen ja opiskelijan perehdyttämisen osalta. Tavoitteena oli tuottaa toimiva ja ajantasainen perehdytyskansio itsenäisen työskentelyn ja hyvän perehdyttämisen apuvälineeksi. Opinnäytetyön tarve nousi esiin syksyllä 2016. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja se tehtiin yhteistyössä Pihtiputaan lastenneuvolan kanssa. Tehtävänä oli luoda perehdytyskansio kohdeorganisaation toiveiden mukaisesti.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelutilanne videoitiin. Aineisto litteroitiin eksaktisti ja teemoiteltiin aihealueiden mukaan. Teemoittelun pohjalta luotiin tuotoksen, eli perehdytyskansion, sisällysluettelo. Perehdytyskansion sisältö perustui valtakunnallisiin oppaisiin, tutkittuun tietoon sekä ryhmähaastattelusta saatuun aineistoon ja haastateltavilta ja muilta yhteyshenkilöiltä myöhemmin kerättyyn tietoon. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kirjallisuuden ja tutkimusten kautta terveydenhoitajan työn tavoitteisiin ja tehtäviin sekä hyvän perehdytyksen kriteereihin ja hyötyihin, ja myös niitä säätävään lainsäädäntöön.
Tuotos arvioitiin ryhmähaastatteluun osallistuneiden haastateltavien toimesta, eli perehdytyskansion käyttäjien toimesta. Perehdytyskansio arvioitiin kattavaksi, selkeäksi ja käyttäjäänsä palvelevaksi. Opinnäytetyön tuotosta, eli perehdytyskansiota, voidaan hyödyntää jatkossa uuden työntekijän, sijaisen ja opiskelijan perehdyttämisessä. Joiltain osin tuotosta voidaan hyödyntää myös muissa Pihtiputaan neuvoloissa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Kehittämisideoiksi nousi imetyssuositusta tukevan liitteen tekeminen terveydenhoitajan ja asiakkaiden käyttöön sekä imetysohjauksesta kertovan osion, välipalauterungon ja listan, joka sisältää kootut lähetekriteerit, lisääminen perehdytyskansion sisältöön.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelutilanne videoitiin. Aineisto litteroitiin eksaktisti ja teemoiteltiin aihealueiden mukaan. Teemoittelun pohjalta luotiin tuotoksen, eli perehdytyskansion, sisällysluettelo. Perehdytyskansion sisältö perustui valtakunnallisiin oppaisiin, tutkittuun tietoon sekä ryhmähaastattelusta saatuun aineistoon ja haastateltavilta ja muilta yhteyshenkilöiltä myöhemmin kerättyyn tietoon. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kirjallisuuden ja tutkimusten kautta terveydenhoitajan työn tavoitteisiin ja tehtäviin sekä hyvän perehdytyksen kriteereihin ja hyötyihin, ja myös niitä säätävään lainsäädäntöön.
Tuotos arvioitiin ryhmähaastatteluun osallistuneiden haastateltavien toimesta, eli perehdytyskansion käyttäjien toimesta. Perehdytyskansio arvioitiin kattavaksi, selkeäksi ja käyttäjäänsä palvelevaksi. Opinnäytetyön tuotosta, eli perehdytyskansiota, voidaan hyödyntää jatkossa uuden työntekijän, sijaisen ja opiskelijan perehdyttämisessä. Joiltain osin tuotosta voidaan hyödyntää myös muissa Pihtiputaan neuvoloissa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Kehittämisideoiksi nousi imetyssuositusta tukevan liitteen tekeminen terveydenhoitajan ja asiakkaiden käyttöön sekä imetysohjauksesta kertovan osion, välipalauterungon ja listan, joka sisältää kootut lähetekriteerit, lisääminen perehdytyskansion sisältöön.