Uhka vai mahdollisuus : Lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintätekniikasta varhaiskasvatuksessa
Pajula, Sara; Pulliainen, Petra (2018)
Pajula, Sara
Pulliainen, Petra
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintätekniikasta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: Millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla on tieto- ja viestintäteknisestä kasvatuksesta, millaisia tieto- ja viestintäteknisiä menetelmiä lastentarhanopettajat käyttävät kasvatuksessaan sekä millaiset tekijät liittyvät lastentarhanopettajan tieto- ja viestintätekniikan toteuttamiseen?
Ensimmäisessä teorialuvussa esitellään varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen liittyvää lainsäädäntöä sekä lastentarhanopettajan koulutusta ja ammattiosaamista. Koska opinnäytetyö toteutettiin Seinäjoella, esitellään tässä opinnäytetyössä myös seinäjokelaista varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Toisessa teorialuvussa määritellään tieto- ja viestintätekniikka, siihen liittyvää mediakasvatusta sekä tieto- ja viestintätekniikan roolia varhaiskasvatuksessa. Tässä kappaleessa esitellään myös aikaisempia tutkimuksia tästä aiheesta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa lastentarhanopettajaa kahdesta eri päiväkodista Seinäjoella. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Haastattelun tuloksista selvisi, että lastentarhanopettajien käsitykset tieto- ja viestintätekniikasta olivat sidoksissa heidän osaamiseensa sekä tietoonsa tässä asiassa. Myös ajatus lasten runsaasta tieto- ja viestintätekniikan käytöstä kotona herätti kielteisiä ajatuksia hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa varhaiskasvatuksessa. Tieto- ja viestintätekniikasta saadut koulutukset todettiin hyviksi, mutta ne olivat lyhyitä ja niitä oli vähän. Laitteita ja sovelluksia käytettiin monipuolisesti, vaikka lastentarhanopettajat olivat epävarmoja taidoistaan. Tieto- ja viestintätekniikan toteuttamiseen liittyviä haasteita aiheuttivat suuret lapsiryhmät ja laitteiden vähäisyys ryhmissä
Ensimmäisessä teorialuvussa esitellään varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen liittyvää lainsäädäntöä sekä lastentarhanopettajan koulutusta ja ammattiosaamista. Koska opinnäytetyö toteutettiin Seinäjoella, esitellään tässä opinnäytetyössä myös seinäjokelaista varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Toisessa teorialuvussa määritellään tieto- ja viestintätekniikka, siihen liittyvää mediakasvatusta sekä tieto- ja viestintätekniikan roolia varhaiskasvatuksessa. Tässä kappaleessa esitellään myös aikaisempia tutkimuksia tästä aiheesta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa lastentarhanopettajaa kahdesta eri päiväkodista Seinäjoella. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Haastattelun tuloksista selvisi, että lastentarhanopettajien käsitykset tieto- ja viestintätekniikasta olivat sidoksissa heidän osaamiseensa sekä tietoonsa tässä asiassa. Myös ajatus lasten runsaasta tieto- ja viestintätekniikan käytöstä kotona herätti kielteisiä ajatuksia hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa varhaiskasvatuksessa. Tieto- ja viestintätekniikasta saadut koulutukset todettiin hyviksi, mutta ne olivat lyhyitä ja niitä oli vähän. Laitteita ja sovelluksia käytettiin monipuolisesti, vaikka lastentarhanopettajat olivat epävarmoja taidoistaan. Tieto- ja viestintätekniikan toteuttamiseen liittyviä haasteita aiheuttivat suuret lapsiryhmät ja laitteiden vähäisyys ryhmissä