POST-IT LAPUISTA TIEDOTTEISIIN : Isännöintialan asiakasviestinnän kehittäminen
Palokangas, Janika (2018)
Palokangas, Janika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Laaksojen OP Kiinteistökeskus Oy. Yritys harjoittaa Pohjois-Pohjanmaalla Kalajokilaakson alueella isännöintiä, kiinteistönvälitystä ja asuntokauppaa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tarkoituksena oli tuottaa tiedotteita isännöinnin asiakasviestinnän tueksi. Työn tavoitteena oli parantaa isännöintiyrityksen asiakasviestintää ja asiakkaiden tietoisuutta asunto-osakeyhtiön asioihin liittyen.
Työn teoriaosuudessa luodaan katsaus suomalaisen isännöintialan historiaan ja nykypäivään sekä isännöintialan yleisimpiin tehtäviin ja isännöinnin asiakkaisiin. Teoriaosuudessa avataan sisäistä ja ulkoista organisaatioviestintää yrityksen näkökulmasta keskittyen opinnäytetyön kannalta tärkeimpään sidosryhmään eli asiakkaisiin. Tiedotteiden tekemiseen syvennytään kirjoitetun viestinnän ja suunnittelun teorian kautta tuoden esille kaksi suunnittelun apuna käytettävää toimintamallia: toimivan viestinnän tähdet ja kirjoittamisen vaiheiden prosessi. Teoriaosuuden viimeisessä osassa käsitellään tarkemmin isännöintialan viestintää ja tuodaan esille sen tärkeimmät osa-alueet.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui toimeksiantajayrityksen asiakasviestinnän tueksi neljä tiedotetta erilaisiin tilanteisiin. Tiedotteista yksi ehdittiin ottaa käyttöön opinnäytetyöprosessin aikana muiden valmistuttua aivan opinnäytetyöprosessin lopussa. Teoriaosuudessa kuvattuja viestinnän suunnittelun keinoja hyödynnettiin tiedotteiden suunnittelussa muun teorian luodessa opinnäytetyön tekijälle tietoperustaa asiakasviestintää kohtaan. Tiedotteiden toimivuuden arviointi kyselytutkimuksen avulla olisi looginen seuraava askel yrityksen viestinnän kehittämisessä.
Työn teoriaosuudessa luodaan katsaus suomalaisen isännöintialan historiaan ja nykypäivään sekä isännöintialan yleisimpiin tehtäviin ja isännöinnin asiakkaisiin. Teoriaosuudessa avataan sisäistä ja ulkoista organisaatioviestintää yrityksen näkökulmasta keskittyen opinnäytetyön kannalta tärkeimpään sidosryhmään eli asiakkaisiin. Tiedotteiden tekemiseen syvennytään kirjoitetun viestinnän ja suunnittelun teorian kautta tuoden esille kaksi suunnittelun apuna käytettävää toimintamallia: toimivan viestinnän tähdet ja kirjoittamisen vaiheiden prosessi. Teoriaosuuden viimeisessä osassa käsitellään tarkemmin isännöintialan viestintää ja tuodaan esille sen tärkeimmät osa-alueet.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui toimeksiantajayrityksen asiakasviestinnän tueksi neljä tiedotetta erilaisiin tilanteisiin. Tiedotteista yksi ehdittiin ottaa käyttöön opinnäytetyöprosessin aikana muiden valmistuttua aivan opinnäytetyöprosessin lopussa. Teoriaosuudessa kuvattuja viestinnän suunnittelun keinoja hyödynnettiin tiedotteiden suunnittelussa muun teorian luodessa opinnäytetyön tekijälle tietoperustaa asiakasviestintää kohtaan. Tiedotteiden toimivuuden arviointi kyselytutkimuksen avulla olisi looginen seuraava askel yrityksen viestinnän kehittämisessä.