Cool and Creative- ruokamatkailukonseptin toimivuus Helsingissä
Einola, Mari (2018)
Einola, Mari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810556
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee ruokamatkailun nykytilaa ja tulevaisuutta Helsingissä. Suomen ensimmäisen ruokamatkailustrategian Cool and Creative- painopisteen pohjalta tutkitaan, mikä on kyseiseen painopisteeseen pohjautuvien tuotteiden toimivuus Helsingissä. Tutkimuksessa pohditaan myös ydinviestin merkitystä kansainvälisen tunnettuuden lisäämiseksi. Työtä havainnoidaan ravintola Finnjävelin palvelukonseptin kautta. Teoriaosuudessa käydään läpi ruokamatkailun määritelmä, Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia ja sen pääkohderyhmät. Teoriaosuudessa käsitellään myös trendejä ruokamatkailun näkökulmasta sekä tutustutaan palvelun konseptiin.
Tutkimustyyppinen opinnäytetyö on toteutettu laadullisin menetelmin. Työn tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, ja asiantuntijahaastattelut on toteutettu keväällä 2018. Nauhoitettu aineisto on sen jälkeen litteroitu ja analysoitu teemoittelun avulla.
Työn tutkimustulosten pohjalta, Helsingissä on kysyntää Cool and Creative- painopisteen mukaisille tuotteille ja ilmiöille. Menestyksekkäitä esimerkkejä tästä ovat muun muassa projektiravintola Finnjävel sekä Löyly. Tutkimuksen mukaan suomalaisten vahvaa identiteettiä tulee tuoda kansainvälisesti rohkeammin esille. Särmikäs erottautuminen, asiakaslähtöisempi suhtautuminen sekä ruokamatkailijoiden impulsiivisuuden huomioiminen ovat avainasemassa. Matkailijat kaipaavat suomalaista ruokaa ja suomalaisia tarinoita. Ruokamatkailun kärki tulee kohdistaa elämyksellisiin tapahtumiin, joissa yhdistyvät ruoka, juoma, yhteisöllinen tekeminen sekä kiinnostava lokaatio. Kaupunkiviljely, kotimainen design, hyönteis- ja villiruoka sekä ekologisuus ovat Suomen vahvuuksia maailmalla. Uusien ravintoloiden perustamisen sijaan, fokus tulee kohdistaa näiden vetovoimatekijöiden ympärille, ja luoda sitä kautta rohkeita omaäänisiä tapahtumia ja ilmiöitä.
Tutkimustyyppinen opinnäytetyö on toteutettu laadullisin menetelmin. Työn tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, ja asiantuntijahaastattelut on toteutettu keväällä 2018. Nauhoitettu aineisto on sen jälkeen litteroitu ja analysoitu teemoittelun avulla.
Työn tutkimustulosten pohjalta, Helsingissä on kysyntää Cool and Creative- painopisteen mukaisille tuotteille ja ilmiöille. Menestyksekkäitä esimerkkejä tästä ovat muun muassa projektiravintola Finnjävel sekä Löyly. Tutkimuksen mukaan suomalaisten vahvaa identiteettiä tulee tuoda kansainvälisesti rohkeammin esille. Särmikäs erottautuminen, asiakaslähtöisempi suhtautuminen sekä ruokamatkailijoiden impulsiivisuuden huomioiminen ovat avainasemassa. Matkailijat kaipaavat suomalaista ruokaa ja suomalaisia tarinoita. Ruokamatkailun kärki tulee kohdistaa elämyksellisiin tapahtumiin, joissa yhdistyvät ruoka, juoma, yhteisöllinen tekeminen sekä kiinnostava lokaatio. Kaupunkiviljely, kotimainen design, hyönteis- ja villiruoka sekä ekologisuus ovat Suomen vahvuuksia maailmalla. Uusien ravintoloiden perustamisen sijaan, fokus tulee kohdistaa näiden vetovoimatekijöiden ympärille, ja luoda sitä kautta rohkeita omaäänisiä tapahtumia ja ilmiöitä.