VERKKOKAUPAN MONIKANAVAISUUDEN JA KANNATTAVUUDEN KEHITTÄMINEN PIELISEN KELLO JA KULTA OY:SSÄ
Pakarinen, Eine (2018)
Pakarinen, Eine
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selventää toimeksiantajalle Pielisen Kello ja Kulta Oy:lle verkkokaupan sekä jo aiemmin toiminnassa olleen kivijalkakaupan kannattavuuteen liittyviä tekijöitä asiakkuuksien ja kannattavuuden näkökulmasta. Tutkimusongelmana oli selvittää, onko verkkokauppa ja sen perustaminen kivijalkakaupan rinnalla todellisuudessa lisännyt kannattavuutta ja mikä on asiakkaan näkökulmasta se tärkein tekijä, joka ostopäätöksiin on vaikuttanut sekä mitä kanavia asiakkaat käytännössä hyödyntävät mieluiten.
Teoreettisen viitekehyksen viidestä pääluvusta ensimmäinen käsittelee verkkokaupankäyntiä ja siihen liittyvien prosessien merkitystä kannattavuuden näkökulmasta, verkkokaupankäynnissä olevia ongelmia, haasteita sekä asiakkaan ostoprosessiin kuuluvia tekijöitä. Toinen pääluku keskittyy monikanavaisuuden merkityksen määrittelyyn ja strategisen ajattelutavan idean esille tuontiin. Kolmannessa pääluvussa keskitytään digitaalisen markkinointiviestinnän perusteisiin, seurannan hyödyntämiseen sekä lainsäädännön asettamiin rajoitteisiin. Neljäntenä on viimeinen pääluku, joka luo katsauksen kannattavuuden tarkasteluun sekä kannattavuuden mittaamisessa käytettävien mittareiden tulkintaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka lisäksi tutkimuksessa analysoitiin jo olemassa olevaa tutkimusongelmaan liittyvää, tilastoitua tai muulla tavoin kerättyä ja tallennettua materiaalia. Kyselyyn oli mahdollista vastata Pielisen Kello ja Kulta Oy:n Facebooksivustolle tehdyn julkaisun linkityksen kautta, kysely.net -palvelussa sekä myös manuaalisesti täytettävällä lomakkeella kivijalkaliikkeessä.
Tutkimuksen tuloksista kävi selville, että Pielisen Kello ja Kulta Oy:n verkkokauppaa oli hyödynnetty ostamisessa todella vähän. Verkkokaupan olemassaolon tiedostivat enimmäkseen Facebook-käyttäjät ja asiakkaat käyttivät ostamiseen ensisijaisesti kivijalkakauppaa ja sen palveluja. Verkkokaupasta ostettaessa tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat aukioloaika, helppous ja nopeus. Asiakkaat pitivät kivijalkakaupasta ostamisessa tärkeimpinä tekijöinä kivijalkakaupassa saatavilla olevien tuotteiden konkreettista näkemistä ja henkilökohtaista palvelua. Kannattavuus Pielisen Kello- ja Kulta Oy:ssä ei ollut noussut verkkokaupan aukaisun myötä.
Teoreettisen viitekehyksen viidestä pääluvusta ensimmäinen käsittelee verkkokaupankäyntiä ja siihen liittyvien prosessien merkitystä kannattavuuden näkökulmasta, verkkokaupankäynnissä olevia ongelmia, haasteita sekä asiakkaan ostoprosessiin kuuluvia tekijöitä. Toinen pääluku keskittyy monikanavaisuuden merkityksen määrittelyyn ja strategisen ajattelutavan idean esille tuontiin. Kolmannessa pääluvussa keskitytään digitaalisen markkinointiviestinnän perusteisiin, seurannan hyödyntämiseen sekä lainsäädännön asettamiin rajoitteisiin. Neljäntenä on viimeinen pääluku, joka luo katsauksen kannattavuuden tarkasteluun sekä kannattavuuden mittaamisessa käytettävien mittareiden tulkintaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka lisäksi tutkimuksessa analysoitiin jo olemassa olevaa tutkimusongelmaan liittyvää, tilastoitua tai muulla tavoin kerättyä ja tallennettua materiaalia. Kyselyyn oli mahdollista vastata Pielisen Kello ja Kulta Oy:n Facebooksivustolle tehdyn julkaisun linkityksen kautta, kysely.net -palvelussa sekä myös manuaalisesti täytettävällä lomakkeella kivijalkaliikkeessä.
Tutkimuksen tuloksista kävi selville, että Pielisen Kello ja Kulta Oy:n verkkokauppaa oli hyödynnetty ostamisessa todella vähän. Verkkokaupan olemassaolon tiedostivat enimmäkseen Facebook-käyttäjät ja asiakkaat käyttivät ostamiseen ensisijaisesti kivijalkakauppaa ja sen palveluja. Verkkokaupasta ostettaessa tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat aukioloaika, helppous ja nopeus. Asiakkaat pitivät kivijalkakaupasta ostamisessa tärkeimpinä tekijöinä kivijalkakaupassa saatavilla olevien tuotteiden konkreettista näkemistä ja henkilökohtaista palvelua. Kannattavuus Pielisen Kello- ja Kulta Oy:ssä ei ollut noussut verkkokaupan aukaisun myötä.