Todellisen myyntitilanteen eteneminen verrattuna teoreettiseen myyntiprosessiin
Majuri, Andreas (2018)
Majuri, Andreas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön johdannossa käydään pohjustusta, miksi projektin aiheeksi on valittu myyntiprosessi, mitkä ovat työn tavoitteet ja mistä opinnäytetyö rakentuu. Tavoitteena oli tuoda todellinen kuva myyntitilanteen etenemisestä tuomalla kattavasti erilaisia näkökulmia myyntiprosessiin.
Toisessa pääotsikossa, myyntiprosessissa, käsitellään työn teoriapuolta. Tässä osiossa käydään läpi myyntiprosessin vaiheet, joita ovat valmisteluvaihe, yhteydenottovaihe, Aloitusvaihe, tarvekartoitusvaihe, ratkaisun esittämisvaihe, argumentointivaihe, päättämisvaihe ja jälkihoitovaihe.
Seuraavana otsikkona on myyntiprosessi ikkunamyyjän ja asiakkaan silmin. Otsikon alle muotoutui teksti siitä, miten teoreettinen myyntiprosessi eroaa todellisesta myyntitilanteesta. Näitä eroja haettiin sekä myyjän että asiakkaan näkökulmasta.
Pohdinta ja yhteenveto-osiossa puolestaan pohditaan, mistä erot johtuvat myyntiprosessín ja aidon myyntitilanteen välillä. Yhteenvedossa tutkitaan myyntiprosessin sopivuutta ja toimivuutta tänä päivänä. Työssä tullaan siihen tulokseen, että myyntiprosessi on hyvä ohje ja runko myyntityötä tehdessä, mutta kun se viedään käytäntöön, niin siihen tulee pieniä poikkeavuuksia.
Opinnäytetyön aiheeksi oli luontevaa valita myyntiprosessi, koska aihe on tullut tutuksi koulussa. Lisäksi työssäni se on koko ajan läsnä. projektissa ei olla käytetty mitään ihmeellisiä menetelmiä vaan se on koottu lähinnä lähteiden ja kokemusten pohjalta.
Asiasanat
Toisessa pääotsikossa, myyntiprosessissa, käsitellään työn teoriapuolta. Tässä osiossa käydään läpi myyntiprosessin vaiheet, joita ovat valmisteluvaihe, yhteydenottovaihe, Aloitusvaihe, tarvekartoitusvaihe, ratkaisun esittämisvaihe, argumentointivaihe, päättämisvaihe ja jälkihoitovaihe.
Seuraavana otsikkona on myyntiprosessi ikkunamyyjän ja asiakkaan silmin. Otsikon alle muotoutui teksti siitä, miten teoreettinen myyntiprosessi eroaa todellisesta myyntitilanteesta. Näitä eroja haettiin sekä myyjän että asiakkaan näkökulmasta.
Pohdinta ja yhteenveto-osiossa puolestaan pohditaan, mistä erot johtuvat myyntiprosessín ja aidon myyntitilanteen välillä. Yhteenvedossa tutkitaan myyntiprosessin sopivuutta ja toimivuutta tänä päivänä. Työssä tullaan siihen tulokseen, että myyntiprosessi on hyvä ohje ja runko myyntityötä tehdessä, mutta kun se viedään käytäntöön, niin siihen tulee pieniä poikkeavuuksia.
Opinnäytetyön aiheeksi oli luontevaa valita myyntiprosessi, koska aihe on tullut tutuksi koulussa. Lisäksi työssäni se on koko ajan läsnä. projektissa ei olla käytetty mitään ihmeellisiä menetelmiä vaan se on koottu lähinnä lähteiden ja kokemusten pohjalta.
Asiasanat