Kestävä kehitys viestintästrategiassa
Makkonen, Nella (2018)
Makkonen, Nella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810704
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona viestintätoimistolle Rodinia Oy. Rodinia Oy on kestävään kehitykseen keskittyvä viestintätoimisto. Opinnäytetyön tavoite on selvittää, kuinka kestävä kehitys on otettu osaksi viestintästrategiaa pk-yrityksissä Suomessa ja mitä ovat tämän hetken kestävän kehityksen trendit Pohjoismaissa.
Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen kestävästä kehityksestä ja sen eri elementeistä. Kestävä kehitys on kokonaisuus, joka muodostuu ekologista, taloudellisesta, kulttuurisista ja sosiaalisista elementeistä. Tietoperustassa syvennytään kestävän kehityksen määritelmiin ja historiaan. Teoriaosuudessa perehdytään myös vastuullisuusviestintään ja viestintästrategian tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Kyselytutkimus suoritetaan kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineistona toimii sähköpostikysely kotimaisille pk-yrityksille kestävän kehityksen käyttämisestä viestinnässä. Tutkimus on suunnattu energia-, teknologia- ja rakennusalan yrityksille. Tutkimus on markkinaselvitys pk-yritysten kilpailutilanteesta ja selvittää kestävästä kehityksestä viestimisen haasteita ja tämän hetken trendejä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kestävä kehitys näkyy pk-yritysten arvomaailmassa ja tuote- ja palvelukehityksessä. Kestävän kehityksen viestinnälle ei kuitenkaan usein ole laadittu strategiaa tai mittareita. Kestävästä kehityksestä raportoiminen ei ole pakollista pk-yritykselle, joten vastuullisuusraportti on kilpailuetu markkinoilla.
Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen kestävästä kehityksestä ja sen eri elementeistä. Kestävä kehitys on kokonaisuus, joka muodostuu ekologista, taloudellisesta, kulttuurisista ja sosiaalisista elementeistä. Tietoperustassa syvennytään kestävän kehityksen määritelmiin ja historiaan. Teoriaosuudessa perehdytään myös vastuullisuusviestintään ja viestintästrategian tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Kyselytutkimus suoritetaan kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineistona toimii sähköpostikysely kotimaisille pk-yrityksille kestävän kehityksen käyttämisestä viestinnässä. Tutkimus on suunnattu energia-, teknologia- ja rakennusalan yrityksille. Tutkimus on markkinaselvitys pk-yritysten kilpailutilanteesta ja selvittää kestävästä kehityksestä viestimisen haasteita ja tämän hetken trendejä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kestävä kehitys näkyy pk-yritysten arvomaailmassa ja tuote- ja palvelukehityksessä. Kestävän kehityksen viestinnälle ei kuitenkaan usein ole laadittu strategiaa tai mittareita. Kestävästä kehityksestä raportoiminen ei ole pakollista pk-yritykselle, joten vastuullisuusraportti on kilpailuetu markkinoilla.