”Kyllähän se on semmonen taito, mitä varmasti tarvii elämässä aina” : Päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia lasten empatiataitojen tukemisesta päiväkodissa
Iinatti, Linda (2018)
Iinatti, Linda
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910816
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia siitä, miksi empatiataitojen tukeminen päiväkodissa on tärkeää ja millä keinoilla työntekijät näitä taitoja tukevat päiväkodin arjessa. Halusin myös perehtyä siihen, onko päiväkodin arjessa joitain asioita, jotka toisivat haasteita empatiataitojen tukemiselle.
Keräsin aineoston opinnäytetyöhöni haastattelemalla viittä (5) päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutin teemahaastattelun muodossa.
Tutkimustuloksien perusteella empatiataidot ovat tärkeässä roolissa sosiaalisissa tilanteissa ja niillä on iso merkitys koko elämän kannalta. Empatian tukemisen keinoista suurimmassa roolissa oli ristiriitatilanteet ja aikuisen rooli ohjaajana, tukijana ja esimerkin näyttäjänä. Haasteena nähtiin isot lapsiryhmät.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että empatiataitojen tukemiseen on jatkossakin panostettava päiväkodeissa, sillä niiden merkitys on suuri. Tutkimustuloksista voidaan myös tehdä se johtopäätös, että pienemmät lapsiryhmät tukisivat paremmin lasten empatiataitojen tukemista päiväkodissa.
Keräsin aineoston opinnäytetyöhöni haastattelemalla viittä (5) päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutin teemahaastattelun muodossa.
Tutkimustuloksien perusteella empatiataidot ovat tärkeässä roolissa sosiaalisissa tilanteissa ja niillä on iso merkitys koko elämän kannalta. Empatian tukemisen keinoista suurimmassa roolissa oli ristiriitatilanteet ja aikuisen rooli ohjaajana, tukijana ja esimerkin näyttäjänä. Haasteena nähtiin isot lapsiryhmät.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että empatiataitojen tukemiseen on jatkossakin panostettava päiväkodeissa, sillä niiden merkitys on suuri. Tutkimustuloksista voidaan myös tehdä se johtopäätös, että pienemmät lapsiryhmät tukisivat paremmin lasten empatiataitojen tukemista päiväkodissa.