Helsingin ruokamatkailun vetovoimatekijät verrattuna Tukholmaan ja Kööpenhaminaan
Jääskeläinen, Kari (2018)
Jääskeläinen, Kari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810765
Tiivistelmä
Tämä ruokamatkailua käsittelevä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Helsinki Marketingille. Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää Helsingin ruokamatkailun vetovoimatekijöitä verrattuna Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, mitkä ovat Helsingin ruokamatkailun vetovoimatekijät verrattuna Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Tutkimuksen alaongelmina tuli selvittää, mitä kaupungit tekevät ruokamatkailun kehittämisessä, mitä yhteistä ja erilaista niillä on, ja mitä Kööpenhamina ja Tukholma tekevät toisin kuin Helsinki ja mitä Helsinki voi oppia.
Ruokamatkailusta on lyhyessä ajassa tullut voimakkaimmin kasvava yksittäinen matkailumuoto. Koska jokainen ihminen kuluttaa ruokaa matkansa aikana, ei ketään voida täysin sulkea termin ulkopuolelle. Paikallinen ruoka onkin alkanut kiinnostaa matkailijoita ja nykyään halutaan ainutlaatuisia kokemuksia ruokaan liittyen. Ruokamatkailun ydinasemassa ovat paikalliseen kulttuuriin tutustuminen ja uuden oppiminen niin ruoan, kulttuurin kuin ihmistenkin kautta. Työn tietoperustassa avataan lukijalle ruokamatkailua, pohjoismaista ruokakulttuuria ja maiden strategisia valintoja ruokamatkailuun liittyen.
Tutkimussuunnitelman tekeminen aloitettiin lokakuussa 2017 ja työ oli valmiina toukokuussa 2018.Tämän työn tulokset saatiin kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimuksella. Helsingissä, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa tapahtuvan havainnoinnin aikana analysoitiin muun muassa ruokakävelyä, palvelua, ruokaa, juomaa, matkailijoiden määrää ja sitä, miten ruokamatkailu ja ruokakulttuuri kuluttajalle näkyy ja miten ne ovat havaittavissa. Olennaista on myös se, mistä ruokamatkailija saa itse tietoa. Havainnoinneissa käytettiin etukäteen laadittua havainnointirunkoa ja havainnoinnit tehtiin kolmessa osassa. Tukholman havainnointiajankohta oli 27.2 - 2.3.2018, Kööpenhaminan 6.3.2018 - 8.3.2013 ja Helsingin havainnointia tehtiin 10.3 eteenpäin 30.4 asti.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että helsinkiläinen ruokamatkailu on menossa kovaa vauhtia pohjoismaisten naapureiden edelle. Esimerkiksi, Helsinki on ainoa kolmesta kaupungista, jonka matkailuneuvonnassa kuluttajalle on tarjolla konkreettista käsin kosketeltavaa materiaalia liittyen ruokaan. Merkittävämpänä yhtenevänä tekijänä ovat erilaiset ruokakävelyt, joista foodie-matkailija saa innovaatiota ja informaatiota paikallisesta ruoasta ja siihen liittyvästä kulttuurista. Palvelu nousee myös tärkeäksi tekijäksi, sillä havainnoinnin perusteella Helsingissä asiakaspalvelu on kaikkein tietorikkainta.
Ruokamatkailusta on lyhyessä ajassa tullut voimakkaimmin kasvava yksittäinen matkailumuoto. Koska jokainen ihminen kuluttaa ruokaa matkansa aikana, ei ketään voida täysin sulkea termin ulkopuolelle. Paikallinen ruoka onkin alkanut kiinnostaa matkailijoita ja nykyään halutaan ainutlaatuisia kokemuksia ruokaan liittyen. Ruokamatkailun ydinasemassa ovat paikalliseen kulttuuriin tutustuminen ja uuden oppiminen niin ruoan, kulttuurin kuin ihmistenkin kautta. Työn tietoperustassa avataan lukijalle ruokamatkailua, pohjoismaista ruokakulttuuria ja maiden strategisia valintoja ruokamatkailuun liittyen.
Tutkimussuunnitelman tekeminen aloitettiin lokakuussa 2017 ja työ oli valmiina toukokuussa 2018.Tämän työn tulokset saatiin kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimuksella. Helsingissä, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa tapahtuvan havainnoinnin aikana analysoitiin muun muassa ruokakävelyä, palvelua, ruokaa, juomaa, matkailijoiden määrää ja sitä, miten ruokamatkailu ja ruokakulttuuri kuluttajalle näkyy ja miten ne ovat havaittavissa. Olennaista on myös se, mistä ruokamatkailija saa itse tietoa. Havainnoinneissa käytettiin etukäteen laadittua havainnointirunkoa ja havainnoinnit tehtiin kolmessa osassa. Tukholman havainnointiajankohta oli 27.2 - 2.3.2018, Kööpenhaminan 6.3.2018 - 8.3.2013 ja Helsingin havainnointia tehtiin 10.3 eteenpäin 30.4 asti.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että helsinkiläinen ruokamatkailu on menossa kovaa vauhtia pohjoismaisten naapureiden edelle. Esimerkiksi, Helsinki on ainoa kolmesta kaupungista, jonka matkailuneuvonnassa kuluttajalle on tarjolla konkreettista käsin kosketeltavaa materiaalia liittyen ruokaan. Merkittävämpänä yhtenevänä tekijänä ovat erilaiset ruokakävelyt, joista foodie-matkailija saa innovaatiota ja informaatiota paikallisesta ruoasta ja siihen liittyvästä kulttuurista. Palvelu nousee myös tärkeäksi tekijäksi, sillä havainnoinnin perusteella Helsingissä asiakaspalvelu on kaikkein tietorikkainta.