Incoterms®2010 inom internationell vägtransport
Karvinen, Linda (2018)
Karvinen, Linda
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910795
Tiivistelmä
Målet med detta examensarbete är att ge läsaren en intressant och informativ helhet samt presentera de Incoterms2010 klausuler som används inom internationell vägtransport. Incoterms är en samling av leveransvillkor som är ihopsatt och upprätthålls av den Internationella Handelskammaren. Incoterms är den delen i köpeavtalet som reglerar kostnader och ansvar mellan köpare och säljare under transportens gång. Eftersom en stor andel av världens varutransporter sker på landsväg avgränsas detta examensarbete till att enbart ha fokus på de termer inom Incoterms2010 som gäller internationell vägtransport. Examensarbetets teoretiska del är uppbyggd på relevant litteratur och trovärdiga nätsidor skrivna av yrkesprofessionella personer inom logistikbranschen. I examensarbetets empiriska del undersöks hurudana kunskaper anställda inom internationella transportbolag anser att de har kring Incoterms2010, vilka problem som förekommer och hur oklara situationer relaterade till Incoterms2010 hanteras. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa undersökningsmetoder. Data samlades in genom kvalitativa, skriftliga semi strukturerade intervjuer med hjälp av frågeformulär. Frågeformuläret skickades per epost åt fyra anställda på internationella transportbolag varav tre personer besvarade frågeformuläret inom utsatt tid. Undersökningen utfördes för att med hjälp av svaren kunna jämföra och reflektera kring respondenternas åsikter, kunskaper och erfarenheter inom Incoterms2010 samt för att besvara examensarbetes viktigaste frågeställningar: Hurudana problem orsakas av Incoterms2010, hurudana situationer kan kännetecknas samt hur hanteras problemtillfällen och oklara situationer orsakade av Incoterms2010? Resultatet i detta examensarbete visar att två av tre respondenter anser att de har bra kunskaper inom Incoterms2010. Vid de tillfällen då det uppstår problem som förorsakas av Incoterms, hanteras situationerna genom att kontakta transportens beställare. Problematiska och oklara situationer kan eventuellt leda till att Incotermen byts ut. I resultatet kommer det fram att de flesta problem och oklara situationer som uppstår inte beror på Incotermens funktion utan orsaken ligger vanligen bakom ett fel eller ett misstag som möjligen uppkommit redan vid transportens beställningsskede. Eftersom att Incotermen bestäms i köpeavtalet av köpare och säljare, kan de anställda på internationella transportbolag inte påverka valet av Incotermen. Anställda på internationella transportbolag måste således dagligen arbeta med de val som köparen och säljaren överenskommit om i köpeavtalet. The aim of this thesis is to give an interesting and informative entirety and to introduce Incoterms2010 that are used in international road freight. Incoterms are a collection of trade terms compounded and maintained by the International Chamber of Commerce (ICC). Incoterms Are the part of sales contracts that determine the risks and costs between the buyer and seller during the transport of goods. This thesis is exclusively focused on Incoterms2010 used in road transport, because a big share of goods transported worldwide are transported by road. The theoretical part in this thesis is built on relevant literature and trustworthy websites that contains articles written by professionals in logistics. The empirical part in this thesis investigates employees on international transport companies’ proficiency in Incoterms2010, what kind of problems and issues occur and how indefinite situations caused by Incoterms2010 are managed. The research was accomplished via qualitative methods. Data was collected by qualitative, written semi structured interviews via questionnaires. The questionnaire was sent by email to four employees working in international transport companies of which three employees replied in the given time. The research was implemented to be able to compare and reflect around the respondents’ opinions, proficiencies and experiences about Incoterms2010 and to answer the main questions of this thesis: What are the problems caused by Incoterms2010, what kind of situations can be identified and how are indefinite situations caused by Incoterms2010 managed? The outcome of this thesis shows that two of three respondents believe that they have good skills and knowledge in Incoterms2010. Problematic situations caused by Incoterms are managed by contacting the client. Indefinite and problematic situations can result in changing the Incoterms for the transport. The outcome also reveals that most of the problems and indefinite situations is caused by a mistake or error made already in the booking phase and doesn’t depend on the functionality of Incoterms. Since Incoterms is that part in the contract of sale that is determined by the buyer and seller, employees on international transport companies must live and work by the buyer and sellers’ decisions.