Projektinhallinta leanin avulla : Case: Oy Capnova Ltd
Kolu, Kimmo (2018)
Kolu, Kimmo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910849
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oy Capnova Ltd (myöhemmin Capnova tai asiakasyritys), jossa työskentelin asiantuntijatehtävissä opinnäytetyön kirjoittamishetkellä. Capnova on vuonna 2000 perustettu tamperelainen IT-alan asiantuntijayritys, joka työllisti vuoden 2018 alussa 10 henkilöä.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli toimeksiantajan projektiliiketoiminnan kehittäminen. Kehittämisen keskiössä oli ajatus lean-johtamisfilosofian jalkauttamisesta projektinhallintaan. Kehityssuunnitelman myötä lean tuo Capnovan projektinhallintaan aitoa asiakaslähtöisyyttä, jatkuvan kehittämisen periaatetta ja kustannustehokkuutta. Asiakaslähtöisyyden tarkoituksena on tuottaa enemmän arvoa asiakkaalle, sen sijaan, että projektissa pyrittäisiin vain saamaan asia eteenpäin ja siirtymään sitten seuraavaan. Siksi siinä korostuvat esimerkiksi läpimenoajat perinteisen käyttöasteen maksimoinnin sijaan. Jatkuvan kehittämisen periaatteen myötä pyritään parantamaan prosesseja, mikäli niissä havaitaan parantamisen varaa. Ennen oli sallittua saada projekti valmiiksi keinolla millä hyvänsä, mutta nyt leanin oppien mukaan prosessi on tärkeämpää kuin lyhyen aikavälin onnistuminen. Kustannustehokkuus onnistuu minimoimalla hukka-aikaa ja karsimalla turhaa työtä sekä nostamalla laatua. Myös just-in-time-periaatteella ja ylilaadun tuottamisen välttämisellä saadaan aikaan kustannustehokkaampaa projektiliiketoimintaa.
Opinnäytetyön alkupuolella kuvataan Capnovan asiakasprojektin tyypilliset vaiheet ja projektinhallinnan nykytila. Seuraavaksi kerrotaan mitä on lean ja kuvataan muutamia projektinhallintaan omasta mielestäni sopivia lean-menetelmiä ja -työkaluja. Lopuksi esitellään Capnovan projektinhallinnan kehityssuunnitelma, joka on tehty leanin oppeja hyödyntäen.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli toimeksiantajan projektiliiketoiminnan kehittäminen. Kehittämisen keskiössä oli ajatus lean-johtamisfilosofian jalkauttamisesta projektinhallintaan. Kehityssuunnitelman myötä lean tuo Capnovan projektinhallintaan aitoa asiakaslähtöisyyttä, jatkuvan kehittämisen periaatetta ja kustannustehokkuutta. Asiakaslähtöisyyden tarkoituksena on tuottaa enemmän arvoa asiakkaalle, sen sijaan, että projektissa pyrittäisiin vain saamaan asia eteenpäin ja siirtymään sitten seuraavaan. Siksi siinä korostuvat esimerkiksi läpimenoajat perinteisen käyttöasteen maksimoinnin sijaan. Jatkuvan kehittämisen periaatteen myötä pyritään parantamaan prosesseja, mikäli niissä havaitaan parantamisen varaa. Ennen oli sallittua saada projekti valmiiksi keinolla millä hyvänsä, mutta nyt leanin oppien mukaan prosessi on tärkeämpää kuin lyhyen aikavälin onnistuminen. Kustannustehokkuus onnistuu minimoimalla hukka-aikaa ja karsimalla turhaa työtä sekä nostamalla laatua. Myös just-in-time-periaatteella ja ylilaadun tuottamisen välttämisellä saadaan aikaan kustannustehokkaampaa projektiliiketoimintaa.
Opinnäytetyön alkupuolella kuvataan Capnovan asiakasprojektin tyypilliset vaiheet ja projektinhallinnan nykytila. Seuraavaksi kerrotaan mitä on lean ja kuvataan muutamia projektinhallintaan omasta mielestäni sopivia lean-menetelmiä ja -työkaluja. Lopuksi esitellään Capnovan projektinhallinnan kehityssuunnitelma, joka on tehty leanin oppeja hyödyntäen.