För- och nackdelar med TV respektive YouTube som marknadsföringskanal år 2018
Björkskog, Julius (2018)
Björkskog, Julius
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910868
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en systematisk litteraturstudie med syftet att kritiskt granska för- och nackdelarna med TV:n respektive YouTube som marknadsföringskanal år 2018. Arbetet omfattar inte alla möjliga för- och nackdelar med mediekanalerna utan har avgränsats till möjligheten att nå den valda målgruppen och kunna mäta effekten av reklamen. Problemet eller frågan som arbetet söker svar på är således mycket konkret. Vilken kanal lämpar sig bäst för marknadsföring av video när vi ser på mätvariablerna effektmätning och målgrupp? Metoden som har använts för att hitta svaret på forsknings-frågan är en systematisk litteraturstudie. Inklusionskriterierna för källorna var följande: alla källor måste behandla möjligheten för annonsörer att kunna nå sin valda målgrupp eller kunna mäta effekten av sin videoannonsering via TV eller YouTube, allt som påstås i källan måste styrkas via någon undersökning samt att alla källor måste vara skrivna år 2016 eller senare. Att artiklarna är relativt nya är viktigt eftersom ämnet ständigt utvecklas. Jag har läst ett tiotal artiklar och sedan inkluderat de tio bästa och mest relevanta i litteraturstudien. Dessa artiklar presenteras närmare i två tabeller. Eftersom de flesta artiklar som behandlar ämnet är skrivna på engelska samt behandlar antingen den ameri-kanska eller brittiska marknaden kan man inte genast dra slutsatsen att alla för- och nackdelar även stämmer för den nordiska marknaden. Resultatet av studien visar fram-förallt att TV:n fortfarande är stark som marknadsföringskanal men att YouTube växer och tar en större del av marknaden varje år. Eftersom TV-tittandet fortfarande tar upp en stor del av människors vardag är TV:n bra för att nå stora målgrupper och skapa diskussion och kännedom. YouTube är å sin sida mycket bättre när en annonsör vill nå mera exakta målgrupper och inte sätta budget på att visa sin reklam också till andra än den valda målgruppen. Gällande effektmätning finns det också klara fördelar med YouTube framom TV:n. YouTube visar en mängd olika mätvariabler som uppdateras i realtid. Effektmätning av TV-reklam har blivit bättre med åren men är fortfarande långsammare och inexaktare än YouTube. This Degree Thesis is a systematic literature study with the purpose to examine the pros and cons of TV and YouTube as marketing channels in 2018. The thesis doesn’t cover all possible pros and cons of the media channels. It has been limited to the channel’s ability to reach the chosen target group and to track the results. The problem or question that the thesis seeks to answer is thus very tangible. Which channel is best suited for video marketing when we’re looking at targeting and tracking? The method I have used for seeking an answer to my research question is a systematic literature study. The inclusions criteria for the sources were as follows: all sources must address the ability for advertisers to reach their target audience or to measure the impact of their TV- or YouTube-advertising, all that is claimed in the source/article must be confirmed through a survey and all sources must be written in 2016 or later. It is important that the articles are relatively new since the subject is constantly evolving. I have read about 30 articles and then included the ten most relevant in my literature study. These articles are presented in more detail in two tables. Since most of the articles about the subject are written in English and focus on either the American or the British market one can not immediately jump to the conclusion that all pros and cons also are true for the Nordic market. The results of the study show above all that the television still is going strong but that YouTube is growing and taking a larger part of the market every year. Since television-viewing still takes up a large part of people’s daily lives, the TV is well suited for reaching big audiences and creating discussion and awareness. On the other hand is YouTube much better when an advertiser wants to reach a more precise audience and not waste budget on showing the ads to other people than the chosen target group. Also when it comes to tracking the impact of the ad is YouTube much better than TV. Measurement of TV-ads has improved over the years but is still slower and not as precis as YouTube.