Rengaspaineen valvontajärjestelmän toiminta
Savolainen, Ossi (2018)
Savolainen, Ossi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää rengaspaineen valvontajärjestelmän toimintaa ja sitä koskevaa lainsäädäntöä. Työssä käytiin läpi aktiivisen ja passiivisen järjestelmän toiminta, mutta tarkempi tutkimus keskittyi rengaspainetta mittaavaan aktiiviseen järjestelmään.
Rengaspaineen valvontajärjestelmä on lain vaatima varuste uusissa autoissa. Lainsäädäntö ei pakota autonvalmistajia tiettyyn toteutustapaan rengaspainevalvonnassa. Järjestelmälle on kuitenkin määrätty vähimmäisvaatimukset, jotka sen tulee täyttää. Euroopassa ja Yhdysvalloissa on omat lainsäädäntönsä rengaspaineen valvontajärjestelmän toimintaa kohtaan.
Työn käytännön osuudessa tutkittiin yhden ajoneuvon rengaspaineen valvontajärjestelmän toimintaa. Käytännön tutkimuksessa käytettiin aktiivisella järjestelmällä varustettua vuosimallin 2017 henkilöautoa. Auton omien antureiden lisäksi tutkittiin Alcarin S3A101-tarvikeantureita, jotka pystyttiin ohjelmoimaan tutkittavaan autoon. Antureiden lähettämiä viestejä kuunneltiin eri tilanteissa ja viesteistä pyrittiin purkamaan ajoneuvolle lähetetyt tiedot.
Tutkimuksessa saatiin selvitettyä paineanturin lähettämät tiedot lähes kokonaan. Tarkempi selvitys olisi vaatinut toisenlaisen laitteiston ja kattavammat lähtötiedot.
Rengaspaineen valvontajärjestelmä on lain vaatima varuste uusissa autoissa. Lainsäädäntö ei pakota autonvalmistajia tiettyyn toteutustapaan rengaspainevalvonnassa. Järjestelmälle on kuitenkin määrätty vähimmäisvaatimukset, jotka sen tulee täyttää. Euroopassa ja Yhdysvalloissa on omat lainsäädäntönsä rengaspaineen valvontajärjestelmän toimintaa kohtaan.
Työn käytännön osuudessa tutkittiin yhden ajoneuvon rengaspaineen valvontajärjestelmän toimintaa. Käytännön tutkimuksessa käytettiin aktiivisella järjestelmällä varustettua vuosimallin 2017 henkilöautoa. Auton omien antureiden lisäksi tutkittiin Alcarin S3A101-tarvikeantureita, jotka pystyttiin ohjelmoimaan tutkittavaan autoon. Antureiden lähettämiä viestejä kuunneltiin eri tilanteissa ja viesteistä pyrittiin purkamaan ajoneuvolle lähetetyt tiedot.
Tutkimuksessa saatiin selvitettyä paineanturin lähettämät tiedot lähes kokonaan. Tarkempi selvitys olisi vaatinut toisenlaisen laitteiston ja kattavammat lähtötiedot.