Finntastisch: Kehittämistyö suomalaisten joulukylien markkinointiin
Pyykkönen, Essi (2018)
Pyykkönen, Essi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910946
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on markkinoinnin kehittämistyö kansainvälisesti toimivalle yritykselle Kalevala Spiritille. Kalevala Spirit järjestää suomalaisia joulukyliä joulutoreilla Keski-Euroopassa. Suomalaisissa joulukylissä myydään suomalaisia design-tuotteita, ruokaa ja juomaa. Kalevala Spiritin aiempi markkinointisuunnitelma on tuonut haasteita yhteisten linjauksien, toimintatapojen ja vision määrittelyyn eri kaupungeissa, sillä se ei ole kaikkien saatavilla. Toimeksiantaja haluaa yhtenäistää suomalaiset joulukylät keskenään niin, että asiakkaalle tarjottu palvelukokonaisuus olisi jokaisessa joulukylässä mahdollisimman sama. Tällä hetkellä Kalevala Spiritin markkinointi painottuu joulutoriajankohdalle marras–joulukuuhun ja jo olemassa oleville asiakkaille. Kalevala Spiritistä tiedon löytäminen uuden asiakkaan näkökulmasta on haastavaa ja mieleenpainuvat markkinointitempaukset puuttuvat.
Tutkimuksen päätavoitteeksi asetettiin suomalaisten joulukylien näkyvämpi markkinointi ja yhtenäistäminen. Koska päätavoitteet ovat laajat, tarvitaan useita toimenpiteitä, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Tärkeimpiä toimenpiteitä ovat markkinoinnin kohdentaminen uusille asiakkaille, mieleenpainuvat markkinointitempaukset niin mediassa kuin ulkomainonnassa ja henkilöstön hyödyntäminen kilpailukeinona perehdytyksen avulla. Toteutettu kehittämistyö tehostaa yhteisten linjausten ja vision muodostamisessa jokaisessa kohdekaupungissa koko henkilöstön kesken. Markkinoinnin kehittämistyön tarkoitus on kehittää ja tehostaa yrityksen markkinointia.
Kehittämistyön kaksi lähestymiskulmaa ovat markkinoinnin kilpailukeinojaottelut sekä SWOT-analyysi. Nämä tukivat opinnäytetyön etenemistä ja tavoitteiden saavuttamista. Tehty markkinoin-tisuunnitelma on digitaalinen tuotos, jota yritys voi päivittää reaaliajassa ja jakaa kaikkien suomalaisten joulukylien välillä. Kehittämistyö on jaettu kolmeen osaan: 1) katsaus nykytilanteeseen; 2) tavoitteet ja 3) toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön lopputulos on markkinointisuunnitelman kehittämistyö, jota Kalevala Spirit voi hyödyntää suunnitellessaan ja toteuttaessaan markkinointiaan kansainvälisesti.
Tutkimuksen päätavoitteeksi asetettiin suomalaisten joulukylien näkyvämpi markkinointi ja yhtenäistäminen. Koska päätavoitteet ovat laajat, tarvitaan useita toimenpiteitä, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Tärkeimpiä toimenpiteitä ovat markkinoinnin kohdentaminen uusille asiakkaille, mieleenpainuvat markkinointitempaukset niin mediassa kuin ulkomainonnassa ja henkilöstön hyödyntäminen kilpailukeinona perehdytyksen avulla. Toteutettu kehittämistyö tehostaa yhteisten linjausten ja vision muodostamisessa jokaisessa kohdekaupungissa koko henkilöstön kesken. Markkinoinnin kehittämistyön tarkoitus on kehittää ja tehostaa yrityksen markkinointia.
Kehittämistyön kaksi lähestymiskulmaa ovat markkinoinnin kilpailukeinojaottelut sekä SWOT-analyysi. Nämä tukivat opinnäytetyön etenemistä ja tavoitteiden saavuttamista. Tehty markkinoin-tisuunnitelma on digitaalinen tuotos, jota yritys voi päivittää reaaliajassa ja jakaa kaikkien suomalaisten joulukylien välillä. Kehittämistyö on jaettu kolmeen osaan: 1) katsaus nykytilanteeseen; 2) tavoitteet ja 3) toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön lopputulos on markkinointisuunnitelman kehittämistyö, jota Kalevala Spirit voi hyödyntää suunnitellessaan ja toteuttaessaan markkinointiaan kansainvälisesti.