Tapahtuman järjestäminen. Case: Challenge Tour.
Joensuu, Jarno (2009)
Joensuu, Jarno
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901021008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901021008
Tiivistelmä
LAUREA-AMMATTIKORKEAKOULU TIIVISTELMÄ
Laurea-Lohja
Liiketalouden koulutusohjelma
Rahoitus
Jarno Joensuu
Tapahtuman järjestäminen: Case Challenge Tour
Vuosi 2009 Sivumäärä 64
Opinnäytetyö käsittelee tapahtuman järjestämistä ja tapahtumamarkkinoinnin toteuttamista. Opinnäytetyössä käydään läpi tapahtuman järjestämisessä huomioitavat seikat aina suunnitte-lusta jälkimarkkinointiin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Työn tarkoituksena oli osallistua golfkilpailun järjestämiseen ja laatia työ siten, että sitä voi-daan käyttää pohjana muiden golfkilpailujen järjestämisessä. Käytännön osuus työssä käsitte-lee Lohjalla 9.-15.6.2008 pidettyä golfin Challenge Tour osakilpailua.
Projektin tavoitteena oli luoda sekä pelaajille, että yleisölle unohtumaton tapahtuma. Tapah-tuman viihteellisyydestä vastasi SK Festivals Oy, joka toimi myös promoottorina. St Laurencen tavoitteena oli saada kenttä hyvään kuntoon sekä huolehtia vapaaehtoisten rekrytoimisesta ja kouluttamisesta, sekä heidän toiminnastaan kilpailujen aikana.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin tapahtumamarkkinoinnin teoriasta. Keskeisenä osana viitekehystä olivat tapahtumaprosessi, sen suunnittelu ja toteuttaminen. Teoreettisessa osuu-dessa käsiteltiin myös projektijohtamista sekä golfkilpailujen järjestämistä.
Työhön käytettiin lähteinä 15 eri markkinointiin sekä tapahtuman järjestämiseen liittyvää kirjaa. Päälähteenä käytettiin Vallon & Häyrisen: Tapahtuma on tilaisuus (2008) kirjaa. Muina lähteinä oli St Laurencen oma tietokanta sekä internetistä saatavilla ollut tieto.
Itse tapahtuman järjestämiseen kilpailupäivinä tutkija pyrki tuomaan esiin seikkoja, joita ei kirjoista helposti löydä. Tarkoituksena oli ottaa huomioon kaikki seikat, jotta työtä voi käyt-tää tulevaisuudessa muistiapuna kilpailujärjestelyissä.
Työstä käy ilmi miten monivaiheinen prosessi tapahtuman järjestäminen on. Challenge Tourin osakilpailu järjestettiin lyhyessä ajassa, joten kaikkiin tapahtumaprosessin vaiheisiin ei ollut aikaa.
Asiasanat: tapahtuma, tapahtumamarkkinointi, tapahtuman järjestäminen, projektijohtami-nen, golf.
Laurea-Lohja
Liiketalouden koulutusohjelma
Rahoitus
Jarno Joensuu
Tapahtuman järjestäminen: Case Challenge Tour
Vuosi 2009 Sivumäärä 64
Opinnäytetyö käsittelee tapahtuman järjestämistä ja tapahtumamarkkinoinnin toteuttamista. Opinnäytetyössä käydään läpi tapahtuman järjestämisessä huomioitavat seikat aina suunnitte-lusta jälkimarkkinointiin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Työn tarkoituksena oli osallistua golfkilpailun järjestämiseen ja laatia työ siten, että sitä voi-daan käyttää pohjana muiden golfkilpailujen järjestämisessä. Käytännön osuus työssä käsitte-lee Lohjalla 9.-15.6.2008 pidettyä golfin Challenge Tour osakilpailua.
Projektin tavoitteena oli luoda sekä pelaajille, että yleisölle unohtumaton tapahtuma. Tapah-tuman viihteellisyydestä vastasi SK Festivals Oy, joka toimi myös promoottorina. St Laurencen tavoitteena oli saada kenttä hyvään kuntoon sekä huolehtia vapaaehtoisten rekrytoimisesta ja kouluttamisesta, sekä heidän toiminnastaan kilpailujen aikana.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin tapahtumamarkkinoinnin teoriasta. Keskeisenä osana viitekehystä olivat tapahtumaprosessi, sen suunnittelu ja toteuttaminen. Teoreettisessa osuu-dessa käsiteltiin myös projektijohtamista sekä golfkilpailujen järjestämistä.
Työhön käytettiin lähteinä 15 eri markkinointiin sekä tapahtuman järjestämiseen liittyvää kirjaa. Päälähteenä käytettiin Vallon & Häyrisen: Tapahtuma on tilaisuus (2008) kirjaa. Muina lähteinä oli St Laurencen oma tietokanta sekä internetistä saatavilla ollut tieto.
Itse tapahtuman järjestämiseen kilpailupäivinä tutkija pyrki tuomaan esiin seikkoja, joita ei kirjoista helposti löydä. Tarkoituksena oli ottaa huomioon kaikki seikat, jotta työtä voi käyt-tää tulevaisuudessa muistiapuna kilpailujärjestelyissä.
Työstä käy ilmi miten monivaiheinen prosessi tapahtuman järjestäminen on. Challenge Tourin osakilpailu järjestettiin lyhyessä ajassa, joten kaikkiin tapahtumaprosessin vaiheisiin ei ollut aikaa.
Asiasanat: tapahtuma, tapahtumamarkkinointi, tapahtuman järjestäminen, projektijohtami-nen, golf.