Elämysmatkojen kehittäminen asiakkaita osallistamalla
Räsänen, Iida-Maria; Saloniemi, Mira (2018)
Räsänen, Iida-Maria
Saloniemi, Mira
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911000
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on palveluiden kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ideoita Savonlinjan elämysmatkojen kehittämiseksi. Teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, palvelujen tuotteistamisesta sekä yhteistoiminnallisesta kehittämisestä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin yhteistoiminnallista kehittämistä ja havainnointia. Yhteistoiminnallisessa menetelmässä hyödynnettiin vaikutteita Living Lab -toiminnasta. Savonlinjan asiakkaille järjestettiin kehittämistilaisuus, jossa osallistujat työskentelivät ryhmissä ja ideoivat unelmiensa elämysmatkoihin liittyviä ominaisuuksia. Havainnoinnissa tarkasteltiin erilaisia elämyspalveluiden tarjoajia ja sitä, miten elämyksiä rakennetaan. Havainnoinnissa hyödynnettiin elämyskolmio-mallia.
Yhteistoiminnallisen tilaisuuden perusteella tärkeimmiksi elementeiksi elämysmatkoissa nousivat yksilöllinen kokemus sekä aktiivinen vuorovaikutus palveluntarjoajan kanssa. Elämysmatkatarjonnan tulisi sisältää vaihtoehtoja erilaisten asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi havainnoinnin kautta nousi esiin tarinan merkitys elämyksen rakentumisessa. Elämysmatkojen asiakkaat arvostavat, että informaatiota on runsaasti saatavissa ennen matkaa. Informaation lisäksi on tärkeää panostaa elämyksen luomiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Elämyksen luominen voidaan aloittaa jo ennen matkaa konkretisoimalla palvelu verkkosivuilla esimerkiksi kuvien, videoiden ja muun materiaalin avulla.
Tutkimuksen tuloksia ja Savonlinjan verkkosivuja vertailtaessa huomattiin, että elämysmatkat-otsikon alle on koottu kaikki Savonlinjan tarjoamat valmismatkat, joista kaikki eivät täytä elämyksen kriteerejä. Tämän vuoksi elämysmatkat olisi hyvä erottaa tavallisista valmismatkoista. Tällaisella erottelulla elämys sana säilyttää nimensä mukaisen arvon.
Tutkimus antaa hyvän pohjan asiakaslähtöisen kehitystyön jatkamiselle. Yhteistyö asiakkaiden kanssa onnistui hyvin ja toimintaa kehittämällä on mahdollista saada yhä kattavampia tuloksia. Vastaisuudessa kehitystyöhön kannattaa asiakkaiden lisäksi osallistaa myös muita Savonlinjan sidosryhmiä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin yhteistoiminnallista kehittämistä ja havainnointia. Yhteistoiminnallisessa menetelmässä hyödynnettiin vaikutteita Living Lab -toiminnasta. Savonlinjan asiakkaille järjestettiin kehittämistilaisuus, jossa osallistujat työskentelivät ryhmissä ja ideoivat unelmiensa elämysmatkoihin liittyviä ominaisuuksia. Havainnoinnissa tarkasteltiin erilaisia elämyspalveluiden tarjoajia ja sitä, miten elämyksiä rakennetaan. Havainnoinnissa hyödynnettiin elämyskolmio-mallia.
Yhteistoiminnallisen tilaisuuden perusteella tärkeimmiksi elementeiksi elämysmatkoissa nousivat yksilöllinen kokemus sekä aktiivinen vuorovaikutus palveluntarjoajan kanssa. Elämysmatkatarjonnan tulisi sisältää vaihtoehtoja erilaisten asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi havainnoinnin kautta nousi esiin tarinan merkitys elämyksen rakentumisessa. Elämysmatkojen asiakkaat arvostavat, että informaatiota on runsaasti saatavissa ennen matkaa. Informaation lisäksi on tärkeää panostaa elämyksen luomiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Elämyksen luominen voidaan aloittaa jo ennen matkaa konkretisoimalla palvelu verkkosivuilla esimerkiksi kuvien, videoiden ja muun materiaalin avulla.
Tutkimuksen tuloksia ja Savonlinjan verkkosivuja vertailtaessa huomattiin, että elämysmatkat-otsikon alle on koottu kaikki Savonlinjan tarjoamat valmismatkat, joista kaikki eivät täytä elämyksen kriteerejä. Tämän vuoksi elämysmatkat olisi hyvä erottaa tavallisista valmismatkoista. Tällaisella erottelulla elämys sana säilyttää nimensä mukaisen arvon.
Tutkimus antaa hyvän pohjan asiakaslähtöisen kehitystyön jatkamiselle. Yhteistyö asiakkaiden kanssa onnistui hyvin ja toimintaa kehittämällä on mahdollista saada yhä kattavampia tuloksia. Vastaisuudessa kehitystyöhön kannattaa asiakkaiden lisäksi osallistaa myös muita Savonlinjan sidosryhmiä.