"Det är en del av den nya läroplanen att lära sig om media och teknik" : en kvalitativ studie om lekens och digitala verktygs betydelse ur ett barnträdgårdslärarperspektiv
Lillgäls, Ellinor; Myllymäki, Dominique (2018)
Lillgäls, Ellinor
Myllymäki, Dominique
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810668
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tutkimuksen tarkoituksena on vertailla leikkiä ja digitaalisia välineitä oppimisen välineinä 3-6 vuotiaiden lasten kesken. Haluamme selvittää, voivatko nämä välineet korvata tai täydentää toisiaan. Keskeiset kysymykset opinnäytetyössämme ovat: Millaisia taitoja lapset saavat oppimisvälineiden kautta? Miten oppimisen välineet toimivat yhdessä, ja miten ne täydentävät toisiaan? Sekä mitä hyötyä on kahdesta eri oppimisvälineestä?
Teoriaosuudessa käsittelemme opettamista, leikkiä ja digitaalisia välineitä. Tarkastelemme lähemmin, miten opetus tapahtuu ja kuinka leikki vaikuttaa lapsen oppimiseen, sekä miten digitaalisia välineitä voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa ja mitä taitoja oppimisvälineet antavat lapselle.
Tutkimuksessamme olemme käyttäneet kvalitatiivista haastattelua. Olemme haastatelleet neljää varhaiskasvatuksessa toimivaa henkilöä, joista kaksi työskentelivät esikouluryhmissä ja kaksi taaperoikäisten ryhmissä. Tutkimuksemme tuloksena on, että varhaiskasvatuksessa tarvitaan kumpaakin oppimisvälinettä. Ne voivat toimia yhdessä, mutta digitaaliset välineet voivat ainoastaan täydentää leikkiä.
Teoriaosuudessa käsittelemme opettamista, leikkiä ja digitaalisia välineitä. Tarkastelemme lähemmin, miten opetus tapahtuu ja kuinka leikki vaikuttaa lapsen oppimiseen, sekä miten digitaalisia välineitä voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa ja mitä taitoja oppimisvälineet antavat lapselle.
Tutkimuksessamme olemme käyttäneet kvalitatiivista haastattelua. Olemme haastatelleet neljää varhaiskasvatuksessa toimivaa henkilöä, joista kaksi työskentelivät esikouluryhmissä ja kaksi taaperoikäisten ryhmissä. Tutkimuksemme tuloksena on, että varhaiskasvatuksessa tarvitaan kumpaakin oppimisvälinettä. Ne voivat toimia yhdessä, mutta digitaaliset välineet voivat ainoastaan täydentää leikkiä.