Kahiluodon kartanon litografia ja kehys : Teoksen konservointi ja kartanon olosuhteiden vaatimukset
Kärki, Kirsi (2018)
Kärki, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten eräs poikkeava kehystyyppi voidaan konservoida, ja miten niitä voidaan edelleen käyttää turvallisesti paperipohjaisen taiteen esittämiseen. Samalla pyrin selvittämään kehystyypin historiaa. Konservoitavalle kohteelle suoritetiin useita materiaalitutkimuksia, kuten kuitujen värjäyksiä sekä XRF- ja FTIR-mittauksia. Konservoinnissa ja uudelleen kehystämisessä oli otettava huomioon kohteen tuleva sijainti Seurasaaren ulkomuseossa, Kahiluodon kartanossa. Kahiluodon kartano on auki kesäisin eikä siellä ole hallittuja olosuhteita kuten tavallisessa museotilassa. Tämä toi omat haasteensa konservointiin ja ratkaisujen suunnitteluun.
Kehykset ovat puuta, joka on päällystetty paperilla. Paperi on koristeltu kohopainolla, maalatuilla viivoilla sekä kullatuilla paperikoristeilla. Vesiväreillä väritetty litografia oli hyvin kellastunut, mutta ei olisi kestänyt allaspesua vedellä. Kehysten paperin ja litografian pesuissa käytin gellan gum-geeliä.
Puhdistin kullatut paperikoristeet, retusoin ne ja suojasin kestämään ulkomuseon oloja. Lasin päällä olevassa kullatussa paperinauhassa oli puutoksia, jotka täydensin. Puuttuvat palat valmistin tekemällä kullatusta paperinauhasta silikonimuotin jota käytin saadakseni alkuperäisen kuvion paikkapaloihin.
Litografia oli kiinnitetty suoraan puiseen kehykseen eläinliimalla. Kiinnitystapa oli aiheuttanut vaurioita litografian kulmiin repimällä niitä. Kehysten lasi oli poikkeuksellisesti kiinnitetty liimapaperilla paperipintaisen ja koristellun puukehyksen päälle. Kehitin lasin uudelleen kiinnitykselle kestävämmän tavan.
Kehykset ovat puuta, joka on päällystetty paperilla. Paperi on koristeltu kohopainolla, maalatuilla viivoilla sekä kullatuilla paperikoristeilla. Vesiväreillä väritetty litografia oli hyvin kellastunut, mutta ei olisi kestänyt allaspesua vedellä. Kehysten paperin ja litografian pesuissa käytin gellan gum-geeliä.
Puhdistin kullatut paperikoristeet, retusoin ne ja suojasin kestämään ulkomuseon oloja. Lasin päällä olevassa kullatussa paperinauhassa oli puutoksia, jotka täydensin. Puuttuvat palat valmistin tekemällä kullatusta paperinauhasta silikonimuotin jota käytin saadakseni alkuperäisen kuvion paikkapaloihin.
Litografia oli kiinnitetty suoraan puiseen kehykseen eläinliimalla. Kiinnitystapa oli aiheuttanut vaurioita litografian kulmiin repimällä niitä. Kehysten lasi oli poikkeuksellisesti kiinnitetty liimapaperilla paperipintaisen ja koristellun puukehyksen päälle. Kehitin lasin uudelleen kiinnitykselle kestävämmän tavan.