Katsaus mielenterveyskuntoutujille tarjottaviin palveluihin Vantaalla : tavoitteena rajoja ylittävän yhteistyön kehittäminen
Kuitunen, Jenni (2010)
Kuitunen, Jenni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037542
Tiivistelmä
Kuitunen, Jenni. Katsaus mielenterveyskuntoutujille tarjottaviin palveluihin Vantaalla. Tavoitteena rajoja ylittävän yhteistyön kehittäminen. Helsinki, kevät 2010, 52 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä katsaus mielenterveyskuntoutujille suunnattuihin palveluihin ja arvioida organisaatioiden välisen yhteistyön sujuvuutta. Lisäksi keskityt-tiin arvioimaan Vantaan omaistoiminnan neuvottelukunnan toimintaa ja kehittämishaasteita organisaatioiden välisen yhteistyön rakentajana. Tutkimuksen lähtökohtana oli paremmin kysyntää vastaavan palveluverkoston rakentamisen tarve asiakasmäärien kasvaessa.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin viisitoistahenkiselle Vantaan omaistoiminnan neuvottelukunnalle. Neuvottelukunnan jäsenet ovat eri palvelutarjoajien edustajia. Lisäksi neuvottelukuntaan kuuluu yksi omaisjäsen.
Sähköpostikyselyt, joissa oli vain avoimia kysymyksiä, lähetettiin neuvottelukunnan jäsenille lokakuussa 2009. Toimintaa pyydettiin arvioimaan SWOT-analyysin periaattein. Organisaation edustajille oli kysymykset ammattinäkökulmasta ja omaisjäsenelle omat kysymykset. Neuvottelukunnan toimintaa käsittelevä osio oli kaikille vastaajille sama. Vastausaikaa oli kuukausi. Joulukuussa 2009 järjestettiin vastausten pohjalta Heurekassa tapaaminen, jossa esiteltiin siihenastiset tulokset. Tapaamisessa käyty keskustelu palvelujen toimivuudesta on huomioitu osana tutkimusaineistoa. Tiedonkeruu oli kaksi vaiheinen. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että kehitys kohti parempaa palveluverkostoa ja toimivampaa yhteistyötä on ollut erityisesti viimeaikoina voimakasta. Asiakkaiden määrän kasvu on asettanut paljon haasteita, mutta myös jouduttanut kehitystä. Haasteena koettiin palvelutarjoajien kasvu hankalasti hallittaviksi kokonaisuuksiksi, puutteellinen henkilöstöresursointi, alueelliset erot ja yhteistyön toimivuuden vaihtelevuus eri palvelutarjoajien kanssa. Kielteisten asenteiden koettiin myös hankaloittavan palvelujen järjestämistä. Neuvottelukunnan toiminnassa positiivisena kehityksenä koettiin yhteistyön helpottuminen eri palvelutarjoajien tullessa tutuksi. Toisaalta haasteena nähtiin neuvottelukunnan vaikutusvallan lisääminen todellisten muutosten aikaansaamiseksi.
Katsaus osoittaa, että yhteistyössä eri palvelutarjoajien välillä on tapahtunut paljon kehitystä eteenpäin erityisesti viime aikoina. Toisaalta resurssipula rajoittaa palveluverkoston rakentamista monin paikoin. Tulokset vaikuttivat erityisesti neuvottelukunnan toiminnan kehitykseen.
Asiasanat: mielenterveyskuntoutujat, psykiatrinen kuntoutus, palvelut, yhteistyö, kehittäminen, arviointi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä katsaus mielenterveyskuntoutujille suunnattuihin palveluihin ja arvioida organisaatioiden välisen yhteistyön sujuvuutta. Lisäksi keskityt-tiin arvioimaan Vantaan omaistoiminnan neuvottelukunnan toimintaa ja kehittämishaasteita organisaatioiden välisen yhteistyön rakentajana. Tutkimuksen lähtökohtana oli paremmin kysyntää vastaavan palveluverkoston rakentamisen tarve asiakasmäärien kasvaessa.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin viisitoistahenkiselle Vantaan omaistoiminnan neuvottelukunnalle. Neuvottelukunnan jäsenet ovat eri palvelutarjoajien edustajia. Lisäksi neuvottelukuntaan kuuluu yksi omaisjäsen.
Sähköpostikyselyt, joissa oli vain avoimia kysymyksiä, lähetettiin neuvottelukunnan jäsenille lokakuussa 2009. Toimintaa pyydettiin arvioimaan SWOT-analyysin periaattein. Organisaation edustajille oli kysymykset ammattinäkökulmasta ja omaisjäsenelle omat kysymykset. Neuvottelukunnan toimintaa käsittelevä osio oli kaikille vastaajille sama. Vastausaikaa oli kuukausi. Joulukuussa 2009 järjestettiin vastausten pohjalta Heurekassa tapaaminen, jossa esiteltiin siihenastiset tulokset. Tapaamisessa käyty keskustelu palvelujen toimivuudesta on huomioitu osana tutkimusaineistoa. Tiedonkeruu oli kaksi vaiheinen. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että kehitys kohti parempaa palveluverkostoa ja toimivampaa yhteistyötä on ollut erityisesti viimeaikoina voimakasta. Asiakkaiden määrän kasvu on asettanut paljon haasteita, mutta myös jouduttanut kehitystä. Haasteena koettiin palvelutarjoajien kasvu hankalasti hallittaviksi kokonaisuuksiksi, puutteellinen henkilöstöresursointi, alueelliset erot ja yhteistyön toimivuuden vaihtelevuus eri palvelutarjoajien kanssa. Kielteisten asenteiden koettiin myös hankaloittavan palvelujen järjestämistä. Neuvottelukunnan toiminnassa positiivisena kehityksenä koettiin yhteistyön helpottuminen eri palvelutarjoajien tullessa tutuksi. Toisaalta haasteena nähtiin neuvottelukunnan vaikutusvallan lisääminen todellisten muutosten aikaansaamiseksi.
Katsaus osoittaa, että yhteistyössä eri palvelutarjoajien välillä on tapahtunut paljon kehitystä eteenpäin erityisesti viime aikoina. Toisaalta resurssipula rajoittaa palveluverkoston rakentamista monin paikoin. Tulokset vaikuttivat erityisesti neuvottelukunnan toiminnan kehitykseen.
Asiasanat: mielenterveyskuntoutujat, psykiatrinen kuntoutus, palvelut, yhteistyö, kehittäminen, arviointi