Pk-yritysten verkkoliiketoiminta
Haikonen, Jiri (2018)
Haikonen, Jiri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011087
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pk-yritysten verkkoliiketoiminta. Työn toimeksiantajana toimi Etelä-Savon Siivoustukku Oy. Opinnäytetyön valintaan vaikutti vahvasti se, että verkkoliiketoiminta on noussut liiketoiminnassa keskeiseksi asiaksi ja toimeksiantaja ei vielä hyödynnä sitä paljoakaan. Toimeksiantajan mahdollinen sen hyödyntäminen tulevaisuudessa kehittäisi yrityksen toimintaa. Tutkimusongelmina olit miten organisaatiot ostavat siivoustarvikkeita, mitkä asiat vaikuttavat yritysten päätöstentekoon ostoprosessissa, mitä lisäarvoa verkkoliiketoiminta voi tuoda asiakkaille, ja mitkä verkkoliiketoiminnan kanavat toimivat parhaiten?
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle Etelä-Savon Siivoustukku Oy:lle selvitys verkkoliiketoiminnan mahdollisuuksista yrityksen myynnin näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan yritysasiakkaita. Tutkimuksen käsiteperusta rakentui yritysten ostokäyttäytymisen ja verkkoliiketoiminnan käsitteistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Toimeksiantajan yritysasiakkaille laadittiin kysely ostokäyttäytymistä ja kanavaratkaisuja koskien. Kyselyn lisäksi kartoitettiin toimeksiantajan kilpailijoiden myyntikanavia havainnoinnin avulla. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka he toimivat verkossa.
Tutkimuksissa saatiin selville, että nykyiselle asiakaskunnalle nykyinen asiakaslähtöinen toiminta riittää hyvin, mutta tulevaisuudessa eri kanavien lisääminen monipuolistaisi palveluja. Myös kilpailijoiden toiminta verkossa on vielä vähäistä, mutta pieniä kehitysaskeleita on havaittavissa. Toimialan hankaluus on yksi asia, miksi verkkoliiketoiminta ei ole rantautunut sen vahvemmin siivousalalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle Etelä-Savon Siivoustukku Oy:lle selvitys verkkoliiketoiminnan mahdollisuuksista yrityksen myynnin näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan yritysasiakkaita. Tutkimuksen käsiteperusta rakentui yritysten ostokäyttäytymisen ja verkkoliiketoiminnan käsitteistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Toimeksiantajan yritysasiakkaille laadittiin kysely ostokäyttäytymistä ja kanavaratkaisuja koskien. Kyselyn lisäksi kartoitettiin toimeksiantajan kilpailijoiden myyntikanavia havainnoinnin avulla. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka he toimivat verkossa.
Tutkimuksissa saatiin selville, että nykyiselle asiakaskunnalle nykyinen asiakaslähtöinen toiminta riittää hyvin, mutta tulevaisuudessa eri kanavien lisääminen monipuolistaisi palveluja. Myös kilpailijoiden toiminta verkossa on vielä vähäistä, mutta pieniä kehitysaskeleita on havaittavissa. Toimialan hankaluus on yksi asia, miksi verkkoliiketoiminta ei ole rantautunut sen vahvemmin siivousalalle.