Interaktiivisen opetuslaitteen käytettävyys- ja käyttäjäkokemustutkimus erityiskoulussa
Ojala, Joonas (2018)
Ojala, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011132
Tiivistelmä
Teknologian kehitys maailmalla vaikuttaa suoraan opetusteknologian kehitykseen. Erityiskouluissa
käytetään nykyään paljon erilaisia teknologisia ratkaisuja opetuksen tukena. Teknologian
kehitys mahdollistaa esimerkiksi vuorovaikutustaitojen ja omatoimisuuden opetuksen
erityislapsilla entistä vaivattomammin. Erityislapset ovat ihanteellinen kohderyhmä
uuden opetusteknologian käytölle, sillä heillä ei ole ennakkoluuloja tai pelkoja sitä kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia interaktiivisen projektiolaitteiston eli Taikalattian käytettävyyttä
ja käyttäjäkokemusta erityiskoulussa. Toimeksiantajan toiveena oli saada lisää
informaatiota sekä aitoa tutkittua tietoa Taikalattian käytön sujuvuudesta erityiskouluympäristössä,
sekä mahdollisia kehitysehdotuksia. Taikalattian ollessa tuotteena Suomessa
uusi, niin kaikki näyttö konseptin mahdollisuuksista oli tervetullutta.
Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus koostui Taikalattiaan
ja Paloahon kouluun perehtymisestä, aineiston keräämisestä, tulosten analysoimisesta
ja kehitysehdotuksien miettimisestä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä toimivat
havainnointi, haastattelut, käytettävyystesti sekä kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin
avoimesti yhteistyössä toimeksiantajan ja Paloahon koulun kanssa.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että Taikalattian käytettävyys ja käyttäjäkokemus erityiskouluympäristössä
ovat hyvällä tasolla. Myös kehitystarpeita löytyi ja niitä varten annettiin
kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Taikalattia soveltuu erinomaisesti erityislasten opetuskäyttöön.
Paloahon koulun henkilökunta piti Taikalattiaa helppokäyttöisenä ja monipuolisena,
ja sen käytöstä opetuksen tukena oli, lähes tulkoon vain positiivisia kokemuksia.
käytetään nykyään paljon erilaisia teknologisia ratkaisuja opetuksen tukena. Teknologian
kehitys mahdollistaa esimerkiksi vuorovaikutustaitojen ja omatoimisuuden opetuksen
erityislapsilla entistä vaivattomammin. Erityislapset ovat ihanteellinen kohderyhmä
uuden opetusteknologian käytölle, sillä heillä ei ole ennakkoluuloja tai pelkoja sitä kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia interaktiivisen projektiolaitteiston eli Taikalattian käytettävyyttä
ja käyttäjäkokemusta erityiskoulussa. Toimeksiantajan toiveena oli saada lisää
informaatiota sekä aitoa tutkittua tietoa Taikalattian käytön sujuvuudesta erityiskouluympäristössä,
sekä mahdollisia kehitysehdotuksia. Taikalattian ollessa tuotteena Suomessa
uusi, niin kaikki näyttö konseptin mahdollisuuksista oli tervetullutta.
Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus koostui Taikalattiaan
ja Paloahon kouluun perehtymisestä, aineiston keräämisestä, tulosten analysoimisesta
ja kehitysehdotuksien miettimisestä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä toimivat
havainnointi, haastattelut, käytettävyystesti sekä kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin
avoimesti yhteistyössä toimeksiantajan ja Paloahon koulun kanssa.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että Taikalattian käytettävyys ja käyttäjäkokemus erityiskouluympäristössä
ovat hyvällä tasolla. Myös kehitystarpeita löytyi ja niitä varten annettiin
kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Taikalattia soveltuu erinomaisesti erityislasten opetuskäyttöön.
Paloahon koulun henkilökunta piti Taikalattiaa helppokäyttöisenä ja monipuolisena,
ja sen käytöstä opetuksen tukena oli, lähes tulkoon vain positiivisia kokemuksia.