TripAdvisorin hyödyntäminen ruokamatkailuun suuntautuvan ravintolan brändin ohjaamisessa
Kiviö, Johanna (2018)
Kiviö, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011143
Tiivistelmä
Ruokamatkailu on matkailun kasvava sektori. Aikaisemmin matkailijat ja ruokamatkailijat lukivat painetuista turistioppaista ja Michelin-oppaasta arviointeja paikoista ja ravintoloista. Nyt kuluttajien sosiaalisessa mediassa jakamat kokemukset ja tarinat muokkaavat muiden verkon käyttäjien käsityksiä ja ostokäyttäytymistä. Ravintoloiden on tulevaisuudessa oltava itse aktiivisesti vaikuttamassa sosiaalisessa mediassa ja TripAdvisorissa oman brändimielikuvansa rakentumiseen. Tässä työssä aiheena on TripAdvisorsin hyödyntäminen ruokamatkailuravintolan brändin hallinnassa. Työni tavoite on lisätä ymmärrystä TripAdvisorista brändin luomisen keinona. Työni lopputuloksena rakensin teesit, joiden mukaisesti brändin omistaja voi tehdä brändistrategian, jolla yritys voi hallita brändiään TripAdvisorissa.
Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia tähtää Suomen ruokamatkailun brändin johdonmukaiseen rakentamiseen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Matkailijat haluavat kokea matkoillaan autenttisia elämyksiä ja paikallista ruokakulttuuria. Työssäni tutkin, millaisena Suomen ruokamatkailubrändi näyttäytyy TripAdvisorin ravintoloiden tarinoissa ja onko näiden tarinoiden kautta mahdollista brändätä suomea ruokamatkailumaana.
Tutkimukseni tietoperusta rakentuu Suomen ruokamatkailustrategian ja -brändin sekä TripAdvisorin ympärille. Paikan ja maan ruokamatkailubrändi rakentuu palveluja tuottavien erilaisten toimijoiden brändeistä. Paikan brändi on monen toimijan brändi-imagon lopputulosta. Tutki-muksessani tuli ilmi, että sosiaalinen median on luonut uudenlaisen yhteyden brändiin. Ruokamatkailijoiden ääni on noussut kuuluviin, ja yksittäisen ravintola-asiakkaan ääni muokkaa yrityksen mainetta ja brändiä.
Yrityksen on kyettävä luomaan dialogi oman brändinsä ja asiakkaan brändi-imagon välille. Analyysien perusteella löysin yhteneväisyyksiä Suomen ensimmäiseen ruokamatkailustrategiaan. Fokustyöryhmäpajassa sekä TripAdvisorin tarinoiden analyysissä nousi esille, että TripAdvisor on runsas lähde palautteelle siitä, millaisena brändin imago näyttäytyy ja mihin suuntaan se on kehittymässä asiakkaiden mielissä. Tutkimuksessani ilmeni, että ravintolan brändin luominen ja Suomen ruokamatkailun brändin luominen TripAdvisorissa on mahdollista. Sosiaalisen median brändiä rakennettaessa pätevät samat säännöt kuin brändin rakentamisessa palveluliiketoiminnassa. Brändin rakentamisessa asiakas on kaiken toiminnan keskiössä.
Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia tähtää Suomen ruokamatkailun brändin johdonmukaiseen rakentamiseen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Matkailijat haluavat kokea matkoillaan autenttisia elämyksiä ja paikallista ruokakulttuuria. Työssäni tutkin, millaisena Suomen ruokamatkailubrändi näyttäytyy TripAdvisorin ravintoloiden tarinoissa ja onko näiden tarinoiden kautta mahdollista brändätä suomea ruokamatkailumaana.
Tutkimukseni tietoperusta rakentuu Suomen ruokamatkailustrategian ja -brändin sekä TripAdvisorin ympärille. Paikan ja maan ruokamatkailubrändi rakentuu palveluja tuottavien erilaisten toimijoiden brändeistä. Paikan brändi on monen toimijan brändi-imagon lopputulosta. Tutki-muksessani tuli ilmi, että sosiaalinen median on luonut uudenlaisen yhteyden brändiin. Ruokamatkailijoiden ääni on noussut kuuluviin, ja yksittäisen ravintola-asiakkaan ääni muokkaa yrityksen mainetta ja brändiä.
Yrityksen on kyettävä luomaan dialogi oman brändinsä ja asiakkaan brändi-imagon välille. Analyysien perusteella löysin yhteneväisyyksiä Suomen ensimmäiseen ruokamatkailustrategiaan. Fokustyöryhmäpajassa sekä TripAdvisorin tarinoiden analyysissä nousi esille, että TripAdvisor on runsas lähde palautteelle siitä, millaisena brändin imago näyttäytyy ja mihin suuntaan se on kehittymässä asiakkaiden mielissä. Tutkimuksessani ilmeni, että ravintolan brändin luominen ja Suomen ruokamatkailun brändin luominen TripAdvisorissa on mahdollista. Sosiaalisen median brändiä rakennettaessa pätevät samat säännöt kuin brändin rakentamisessa palveluliiketoiminnassa. Brändin rakentamisessa asiakas on kaiken toiminnan keskiössä.