Isovanhempien ja diakoniatyöntekijöiden ADHD-tietoisuuden lisääminen
Härmä, Johanna; Tolonen, Meeri (2018)
Härmä, Johanna
Tolonen, Meeri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911030
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Härmä, Johanna & Tolonen, Meeri. Isovanhempien ja diakoniatyöntekijöiden ADHD-tietoisuuden lisääminen.
Kevät 2018, 48 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu,
Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön
koulutusohjelma. Sosionomi (AMK)+Diakoni.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämäyhteistyökumppanin ADHD-liiton Oulun toimipisteen tarpeesta lisätä ADHD-tietoisuutta. Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä infoluentojen avulla isovanhempien ja diakoniatyöntekijöiden tietoisuutta ADHD:sta eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriöstä. Isovanhemmille kerrottiin myös isovanhemman roolista lapsen elämässä sekä keinoja arjessa toimimiseen ADHD-oireisen lapsen kanssa.
Molemmille kohderyhmille pidettiin aiheesta infoluennot. Infoluentojen materiaali kerättiin opinnäytetyön viitekehyksestä. Tilaisuuksissa kerättiin palautetta palautelomakkeilla. Palautteiden avulla arvioitiin, lisääntyikö osallistujien tietoisuus ADHD:sta ja kokevatko he tarvitsevansa lisätietoa aiheesta. Molemmilta ryhmiltä kerättiin ajatuksia, miten seurakunta voisi tukea ADHD-oireista tai hänen läheisiään. Diakoniatyöntekijöiltä tiedusteltiin myös heidän valmiuttaan arvioida ADHD:n vaikutus asiakkaan ongelmien taustalla. Heiltä tiedusteltiin myös sitä, näkyykö ADHD heidän työssään.
Infotilaisuudet lisäsivät isovanhempien ja diakoniatyöntekijöiden tietoisuutta ADHD:sta. Isovanhemmat saivat myös keinoja arjessa toimimiseen ADHD-oireisen
lapsen kanssa. ADHD näkyy diakoniatyöntekijöiden työssä usein, ja heillä on kyky arvioida ADHD:n vaikutuksia asiakkaan ongelmien taustalla. Isovanhemmat tarvitsevat lisätietoa ADHD:sta enemmän kuin diakoniatyöntekijät. Diakoniatyöntekijöillä oli enemmän ajatuksia siitä, millaista tukea seurakunta voi tarjota ADHD-oireiselle.
Asiasanat: ADHD, aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö, isovanhemmuus, diakoniatyö.
Härmä, Johanna & Tolonen, Meeri. Isovanhempien ja diakoniatyöntekijöiden ADHD-tietoisuuden lisääminen.
Kevät 2018, 48 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu,
Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön
koulutusohjelma. Sosionomi (AMK)+Diakoni.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämäyhteistyökumppanin ADHD-liiton Oulun toimipisteen tarpeesta lisätä ADHD-tietoisuutta. Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä infoluentojen avulla isovanhempien ja diakoniatyöntekijöiden tietoisuutta ADHD:sta eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriöstä. Isovanhemmille kerrottiin myös isovanhemman roolista lapsen elämässä sekä keinoja arjessa toimimiseen ADHD-oireisen lapsen kanssa.
Molemmille kohderyhmille pidettiin aiheesta infoluennot. Infoluentojen materiaali kerättiin opinnäytetyön viitekehyksestä. Tilaisuuksissa kerättiin palautetta palautelomakkeilla. Palautteiden avulla arvioitiin, lisääntyikö osallistujien tietoisuus ADHD:sta ja kokevatko he tarvitsevansa lisätietoa aiheesta. Molemmilta ryhmiltä kerättiin ajatuksia, miten seurakunta voisi tukea ADHD-oireista tai hänen läheisiään. Diakoniatyöntekijöiltä tiedusteltiin myös heidän valmiuttaan arvioida ADHD:n vaikutus asiakkaan ongelmien taustalla. Heiltä tiedusteltiin myös sitä, näkyykö ADHD heidän työssään.
Infotilaisuudet lisäsivät isovanhempien ja diakoniatyöntekijöiden tietoisuutta ADHD:sta. Isovanhemmat saivat myös keinoja arjessa toimimiseen ADHD-oireisen
lapsen kanssa. ADHD näkyy diakoniatyöntekijöiden työssä usein, ja heillä on kyky arvioida ADHD:n vaikutuksia asiakkaan ongelmien taustalla. Isovanhemmat tarvitsevat lisätietoa ADHD:sta enemmän kuin diakoniatyöntekijät. Diakoniatyöntekijöillä oli enemmän ajatuksia siitä, millaista tukea seurakunta voi tarjota ADHD-oireiselle.
Asiasanat: ADHD, aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö, isovanhemmuus, diakoniatyö.