UTZ-sertifikaatti osana yrityksen liiketoimintaa
Mattila, Jenna (2018)
Mattila, Jenna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011137
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvitteellisen yrityksen liiketoiminnan kehittäminen UTZ-sertifikaatin avulla. UTZ on maailman suurin kestävän kaakaotuotannon sertifiointiohjelma. Työn aihe sai alkunsa, kun suklaata valmistava yritys etsi opinnäytetyön tekijää UTZ-sertifikaatin käyttöönottoon. Toimeksiantajan aikataulu oli liian nopea, joten opinnäytetyötä jatkettiin ilman toimeksiantajayritystä muuttamalla hieman aihetta.
Teorian pohjalta selvitettiin, miten UTZ-sertifikaatin käyttöönotto muuttaa suklaata valmistavan yrityksen toimintaa käytännössä ja mitä kuluja sertifioinnista aiheutuu. Keskeisenä osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus, jossa tutkittiin kuluttajakäyttäytymistä ja vastuullisuussertifikaattien merkitystä kuluttajille.
Kyselyn tulokset esitettiin kuvaajina ja taulukoina. Tuloksia vertailtiin eri vastaajaryhmien välillä: naiset/miehet, alle/yli 30-vuotiaat ja opiskelijat/työssäkäyvät. Kyselyn perusteella omilla kuluttajavalinnoilla koetaan olevan merkitystä ja sertifioiduista tuotteista ollaan myös valmiita maksamaan enemmän. Kuluttajat ovat kiinnostuneita vastuullisesti tuotetuista tuotteista, mutta varsinkin UTZ-sertifikaatti on monelle vielä tuntematon ja tarvitsisi enemmän näkyvyyttä. Suklaata valmistava yritys voisi tuoda esille UTZ-sertifiointiaan esimerkiksi omalla mainoskampanjalla ja yrityksen internetsivuilla.
Teorian pohjalta selvitettiin, miten UTZ-sertifikaatin käyttöönotto muuttaa suklaata valmistavan yrityksen toimintaa käytännössä ja mitä kuluja sertifioinnista aiheutuu. Keskeisenä osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus, jossa tutkittiin kuluttajakäyttäytymistä ja vastuullisuussertifikaattien merkitystä kuluttajille.
Kyselyn tulokset esitettiin kuvaajina ja taulukoina. Tuloksia vertailtiin eri vastaajaryhmien välillä: naiset/miehet, alle/yli 30-vuotiaat ja opiskelijat/työssäkäyvät. Kyselyn perusteella omilla kuluttajavalinnoilla koetaan olevan merkitystä ja sertifioiduista tuotteista ollaan myös valmiita maksamaan enemmän. Kuluttajat ovat kiinnostuneita vastuullisesti tuotetuista tuotteista, mutta varsinkin UTZ-sertifikaatti on monelle vielä tuntematon ja tarvitsisi enemmän näkyvyyttä. Suklaata valmistava yritys voisi tuoda esille UTZ-sertifiointiaan esimerkiksi omalla mainoskampanjalla ja yrityksen internetsivuilla.