Feasibility Analysis for a New Maternity and Nursing Wear Business in the Finnish Market Area, Case: Start-up X
Virtala-Raskila, Ida (2018)
Virtala-Raskila, Ida
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011333
Tiivistelmä
Tämä tutkimus perustuu kirjoittajan haluun perustaa Suomeen äitiys- ja imetysvaateyritys liikeidean pohjalta. Ennen kuin liikeideasta voi siirtyä suunnittelemaan yrityksen perustamista, on selvitettävä idean käyttökelpoisuus. Työkaluna käytetään kannattavuus analyysia, joka toimii
tässä opinnäytetyössä markkinatutkimuksen tavoin ennen virallisen liiketoimintasuunnitelman laatimista. Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää liikeidean kannattavuutta, sekä onko Suomessa markkinarakoa
uudelle äitiys- ja imetysvaatekonspetille.
Tämä opinnäytetyö koostuu neljästä osasta, joka alkaa liikeidean arvioimiseen liittyvällä teorialla. Kannattavuus analyysin teoriaa avataan myös, koska se toimii tämän tutkimuksen tärkeimpänä mittarina. Myös muut tutkimuksessa käytetyt, ja sen kannalta olennaiset työkalut kuvaillaan myös teoriaosuudessa. Teoriaosuuden jälkeen empiirinen
tutkimus kuvaillaan, toteutetaan ja tulokset analysoidaan. Osana empiiristä tutkimusta kuvaillaan ja analysoidaan myös äitiys- ja imetysvaatemarkkinoita kansainvälisellä, sekä Suomen tasolla. Lopuksi kannattavuus analyysi toteutetaan kerättyjen tuloksien ja teorian pohjalta, opinnäytetyön tavoitteen täyttymiseksi, sekä tutkimuskysymyksiin
vastaamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty deduktiivista menetelmää, sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedot on kerätty primääri- ja sekundäärilähteiden avulla. Primäärilähteenä on käytetty äideille kohdistettua kyselyä, jossa on käytetty kyselylomaketta. Käytettyjä sekundaarilähteitä ovat: artikkelit, kirjat, julkaisut, kirjoittajan omat
havainnot, verkkosivut ja Facebook keskustelut äitien kanssa.
Tutkimuksen tulosten perusteella, liikeidea vaikuttaa kannattavalta yritystoiminnan aloittamisen kannalta. Taloudellisen kannattavuuden selvittäminen ennen yrityksen perustamista olisi kuitenkin suotavaa.
tässä opinnäytetyössä markkinatutkimuksen tavoin ennen virallisen liiketoimintasuunnitelman laatimista. Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää liikeidean kannattavuutta, sekä onko Suomessa markkinarakoa
uudelle äitiys- ja imetysvaatekonspetille.
Tämä opinnäytetyö koostuu neljästä osasta, joka alkaa liikeidean arvioimiseen liittyvällä teorialla. Kannattavuus analyysin teoriaa avataan myös, koska se toimii tämän tutkimuksen tärkeimpänä mittarina. Myös muut tutkimuksessa käytetyt, ja sen kannalta olennaiset työkalut kuvaillaan myös teoriaosuudessa. Teoriaosuuden jälkeen empiirinen
tutkimus kuvaillaan, toteutetaan ja tulokset analysoidaan. Osana empiiristä tutkimusta kuvaillaan ja analysoidaan myös äitiys- ja imetysvaatemarkkinoita kansainvälisellä, sekä Suomen tasolla. Lopuksi kannattavuus analyysi toteutetaan kerättyjen tuloksien ja teorian pohjalta, opinnäytetyön tavoitteen täyttymiseksi, sekä tutkimuskysymyksiin
vastaamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty deduktiivista menetelmää, sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedot on kerätty primääri- ja sekundäärilähteiden avulla. Primäärilähteenä on käytetty äideille kohdistettua kyselyä, jossa on käytetty kyselylomaketta. Käytettyjä sekundaarilähteitä ovat: artikkelit, kirjat, julkaisut, kirjoittajan omat
havainnot, verkkosivut ja Facebook keskustelut äitien kanssa.
Tutkimuksen tulosten perusteella, liikeidea vaikuttaa kannattavalta yritystoiminnan aloittamisen kannalta. Taloudellisen kannattavuuden selvittäminen ennen yrityksen perustamista olisi kuitenkin suotavaa.