Hyönteiselintarvikkeiden tunnettuus ja kuluttajakokemukset
Anttonen, Annina (2018)
Anttonen, Annina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011261
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia hyönteisruokatuotteiden tunnettuutta ja kuluttajakokemuksia Suomessa, jotta hyönteisruoka-alaa voidaan kehittää jatkossa. Hyönteisten kasvatus ja myynti elintarvikkeena tuli lailliseksi marraskuussa 2017, ja sen jälkeen markkinoille alkoi ilmestyä hyönteisiä sisältäviä elintarvikkeita. Ala on Suomessa vielä kehitysvaiheessa, ja monet hyönteiselintarvikkeiden valmistajat kertovat suunnittelevansa uusia tuotteita markkinoille tuotavaksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä ja analysoida tietoa hyönteiselintarvikkeiden tämän hetken tunnettuudesta ja kuluttajakokemuksista kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Työssä lähdettiin selvittämään mikä on markkinoilla olevien hyönteiselintarvikkeiden tunnettuus tällä hetkellä ja minkälaisia kokemuksia kuluttajilla on tuotteista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin hyönteisten ravintokäyttöä ja sen muutoksia, sekä kartoitettiin tämän hetkinen markkinatilanne alalla toimivien yritysten ja myynnissä olevien hyönteiselintarvikkeiden kannalta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Analyysissä tarkastellaan eri tuotteiden tunnettuutta sekä hyönteiselintarvikkeita syöneiden kokemuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa markkinoilla olevista hyönteiselintarvikkeista on vielä kuluttajille melko tuntemattomia. Hyönteisruokia aiemmin syöneet olivat hieman enemmän tietoisia markkinoiden eri vaihtoehdoista kuin ne, jotka eivät olleet hyönteiselintarvikkeita syöneet. Sosiaalinen media nousi vastaajien keskuudessa kanavaksi, jonka kautta hyönteisruuasta oli kuultu eniten. Kuluttajakokemukset hyönteiselintarvikkeita syöneiden keskuudessa oli pääasiassa positiivisia ja suurin osa söisi niitä uudestaan. Mielenkiinto uusiin ruokiin ja hyönteistuotannon ekologisuus verrattuna lihatuotantoon nousivat suurimmiksi syiksi, joiden takia hyönteiselintarvikkeita kerrottiin syöneen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin hyönteisten ravintokäyttöä ja sen muutoksia, sekä kartoitettiin tämän hetkinen markkinatilanne alalla toimivien yritysten ja myynnissä olevien hyönteiselintarvikkeiden kannalta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Analyysissä tarkastellaan eri tuotteiden tunnettuutta sekä hyönteiselintarvikkeita syöneiden kokemuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa markkinoilla olevista hyönteiselintarvikkeista on vielä kuluttajille melko tuntemattomia. Hyönteisruokia aiemmin syöneet olivat hieman enemmän tietoisia markkinoiden eri vaihtoehdoista kuin ne, jotka eivät olleet hyönteiselintarvikkeita syöneet. Sosiaalinen media nousi vastaajien keskuudessa kanavaksi, jonka kautta hyönteisruuasta oli kuultu eniten. Kuluttajakokemukset hyönteiselintarvikkeita syöneiden keskuudessa oli pääasiassa positiivisia ja suurin osa söisi niitä uudestaan. Mielenkiinto uusiin ruokiin ja hyönteistuotannon ekologisuus verrattuna lihatuotantoon nousivat suurimmiksi syiksi, joiden takia hyönteiselintarvikkeita kerrottiin syöneen.