Työhyvinvointi palvelualalla : case JYSK Oy
Niemelä, Armi (2018)
Niemelä, Armi
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111537
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työhyvinvointia palvelualalla, erityisesti JYSK Oy:ssä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä JYSK Oy:n North-West -alueen työntekijät ovat työhönsä, sekä sitä kautta mahdollisia parannusehdotuksia. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä on työhyvinvointi sekä miten se näkyy sekä yksilö- että yritystasolla yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyn teoriaosuus käsittelee aluksi yrityksen tuottavuutta työhyvinvoinnin näkökulmasta, antaen esimerkkejä sekä positiivisista että negatiivisista reaktioista yrityksen kannalta. Tämän jälkeen, työssä käsitellään työhyvinvointia yleisesti, miten se määritellään sekä miten sitä voidaan rakentaa. Sen jälkeen kerrotaan asiakaspalvelusta, mitä asiakaspalvelu on ja miten siihen vaikuttaa työhyvinvointi.
Teorian jälkeen opinnäytetyössä kerrotaan toimeksiannosta sekä yrityksestä, joka on opinnäytetyön kohteena sekä sen suurimmista kilpailijoista. Toimeksiannon jälkeen kuvataan tutkimuksen kulku. Tutkimuksena oli kysely, joka oli suunnattu JYSK Oy:n North-West -alueen työntekijöille, huomioiden JYSK:n omat edelliset valtakunnalliset kyselyt. Kysymykset pohjautuivat edellisvuosien JYSK:n ky-selyihin, joista valittiin ne kysymykset, joiden vastausten hajonta oli suuri.
Työhyvinvointia voidaan määritellä monin eri tavoin, mutta yhtenä määritelmänä on, että työhyvinvointi on seuraamusta mielekkäästä työstä, ja se on koettavissa sekä yksilö- että yhteisötasolla. Tutkimuksen mukaan JYSK Oy:n työntekijät ovat tyytyväisiä työhönsä, eikä suuria parannusehdotuksia tule opinnäytetyössä esiin.
Opinnäytetyn teoriaosuus käsittelee aluksi yrityksen tuottavuutta työhyvinvoinnin näkökulmasta, antaen esimerkkejä sekä positiivisista että negatiivisista reaktioista yrityksen kannalta. Tämän jälkeen, työssä käsitellään työhyvinvointia yleisesti, miten se määritellään sekä miten sitä voidaan rakentaa. Sen jälkeen kerrotaan asiakaspalvelusta, mitä asiakaspalvelu on ja miten siihen vaikuttaa työhyvinvointi.
Teorian jälkeen opinnäytetyössä kerrotaan toimeksiannosta sekä yrityksestä, joka on opinnäytetyön kohteena sekä sen suurimmista kilpailijoista. Toimeksiannon jälkeen kuvataan tutkimuksen kulku. Tutkimuksena oli kysely, joka oli suunnattu JYSK Oy:n North-West -alueen työntekijöille, huomioiden JYSK:n omat edelliset valtakunnalliset kyselyt. Kysymykset pohjautuivat edellisvuosien JYSK:n ky-selyihin, joista valittiin ne kysymykset, joiden vastausten hajonta oli suuri.
Työhyvinvointia voidaan määritellä monin eri tavoin, mutta yhtenä määritelmänä on, että työhyvinvointi on seuraamusta mielekkäästä työstä, ja se on koettavissa sekä yksilö- että yhteisötasolla. Tutkimuksen mukaan JYSK Oy:n työntekijät ovat tyytyväisiä työhönsä, eikä suuria parannusehdotuksia tule opinnäytetyössä esiin.