Särkiniemen koulun ja päiväkodin suunnittelu
Turunen, Niklas (2018)
Turunen, Niklas
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uusi päiväkoti ja koulu nykyisen Särkiniemen koulun tilalle Kuopioon ja tuottaa materiaalia meneillään olevan kouluverkostoselvityksen tueksi. Ensisijaisen tärkeää oli keskittyä koko alueen ja tilojen toimivuuteen ympäristössä, jossa on montaa erilaista toimintaa. Etenkin alakoulussa tavoiteltiin uuden opetussuunnitelman mukaisia avoimia, muunneltavia ja näin ollen myös monikäyttöisiä tiloja.
Työ alkoi tutustumalla tilaajan tekemään alustavaan tilaohjelmaan sekä muihin lähtötietoihin ja -materiaaleihin. Aluksi tilaohjelman mukaisista tiloista muodostettiin jokaisesta oikean kokoiset nelikulmiot digitaalisesti, joita liikuttelemalla ja yhdistelemällä saatiin tutkittua tehokkaasti erilaisia vaihtoehtoja tilaryhmien toimivuudelle, sijainnille ja rytmille. Kun suuret kokonaisuudet alkoivat asettua paikalleen, valittiin tilaajan kanssa yksi vaihtoehto, jota alettiin suunnittella pidemmälle. Nelikulmioita jaettiin aina yhä pienempiin kokonaisuuksiin, kunnes suunnittelun loppuvaiheessa tiloja tutkittiin jo kalustamalla. Prosessin aikana myös rakennuksen massa alkoi saada muotonsa hyvin pitkälle toiminnallisuuden ehdoilla. Suunnittelua tehtiin suurimmaksi osaksi Autodesk Revit -mallinnusohjelmalla ja käsin luonnostellen. Tilaajan sekä ohjaajan kanssa käydyt palaverit veivät suunnittelua paljon eteenpäin ja auttoivat ratkaisemaan ongelmia työn aikana.
Työn lopputuloksena saatiin luonnostasoiset arkkitehtipiirrokset suunnitelmista, sisältäen asema-, julkisivu-, leikkaus- ja pohjapiirrokset. Näiden lisäksi tilaajalle tehtiin paljon havainnollistavia aksonometrisia sekä perspektiivikuvia rakennuksesta. Tuotoksia voidaan käyttää jatkossa tukena kouluverkostoselvityksessä sekä lisäksi mahdollisen jatkosuunnittelun pohjana.
Työ alkoi tutustumalla tilaajan tekemään alustavaan tilaohjelmaan sekä muihin lähtötietoihin ja -materiaaleihin. Aluksi tilaohjelman mukaisista tiloista muodostettiin jokaisesta oikean kokoiset nelikulmiot digitaalisesti, joita liikuttelemalla ja yhdistelemällä saatiin tutkittua tehokkaasti erilaisia vaihtoehtoja tilaryhmien toimivuudelle, sijainnille ja rytmille. Kun suuret kokonaisuudet alkoivat asettua paikalleen, valittiin tilaajan kanssa yksi vaihtoehto, jota alettiin suunnittella pidemmälle. Nelikulmioita jaettiin aina yhä pienempiin kokonaisuuksiin, kunnes suunnittelun loppuvaiheessa tiloja tutkittiin jo kalustamalla. Prosessin aikana myös rakennuksen massa alkoi saada muotonsa hyvin pitkälle toiminnallisuuden ehdoilla. Suunnittelua tehtiin suurimmaksi osaksi Autodesk Revit -mallinnusohjelmalla ja käsin luonnostellen. Tilaajan sekä ohjaajan kanssa käydyt palaverit veivät suunnittelua paljon eteenpäin ja auttoivat ratkaisemaan ongelmia työn aikana.
Työn lopputuloksena saatiin luonnostasoiset arkkitehtipiirrokset suunnitelmista, sisältäen asema-, julkisivu-, leikkaus- ja pohjapiirrokset. Näiden lisäksi tilaajalle tehtiin paljon havainnollistavia aksonometrisia sekä perspektiivikuvia rakennuksesta. Tuotoksia voidaan käyttää jatkossa tukena kouluverkostoselvityksessä sekä lisäksi mahdollisen jatkosuunnittelun pohjana.