Mikroyrityksen liiketoiminnan kannattava kasvu ja kehittäminen
Savolainen, Hanna (2018)
Savolainen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011232
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia moottoriajoneuvojen puhdistus-, meikkaus-, maalaus- ja huoltotöitä sekä renkaanvaihtoja tekevän yrityksen kannattavaa kasvua ja liiketoiminnan kehittämistä. Toimeksiantajayritys on naamioitu työssä Yritys X Oy:ksi, sillä työssä käsiteltiin avoimesti yrityksen taloutta, joka vaati toimeksiantajan naamioimisen. Tarkoituksena oli tarkastella mahdollisimman laajasti eri vaihtoehtoja, millä tavoin toimintaa voisi kehittää ja kannattavuutta lisätä. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, mitä yrityksen tulisi tehdä, jotta sen toiminta olisi kannattavaa ja sen olisi mahdollista kasvaa.
Tietoperustassa käsiteltiin menestyvän yritystoiminnan ja kannattavan kasvun perusteita sekä liiketoiminnan kehittämistä. Kasvua ja kehittämistä käsiteltiin mikroyrityksen näkökulmasta. Liiketoiminnan huolellinen suunnittelu sekä asiakkaat ja asiakkuuksien merkitys olivat oleellisessa osassa.
Tiedonhankinnassa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa ja menetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelu tehtiin toimeksiantajayrityksen yrittäjälle ja sen avulla saatiin tietoon yrityksen oma käsitys siitä, mitä yrityksen pitäisi tehdä. Lisäksi haastattelun avulla saatiin realistinen kuva yrityksen resursseista ja kiinnostuksen kohteista yrityksen toiminnan kehittämisessä.
Tuloksissa saatiin selville, että yrittäjä haluaisi jatkaa yritysasiakkaan kanssa yhteistyötä, mutta keskittyä jatkossa myös yksityisasiakkaisiin. Työntekijöitä haluttaisiin palkata toimintaan heti mukaan, jotta tämä olisi mahdollista. Yrittäjä olisi valmis laajentamaan toimintaa ikkunantummennuksiin ja rengaspalveluihin sekä ottamaan myyntiin autonhoitotuotteita.
Johtopäätöksissä todettiin, että yrityksen toimintaa ei kannata jatkaa ainakaan pelkästään yritysasiakkaiden kanssa, vaan keskittyä enemmin yksityisasiakkaisiin. Eri toimintavaihtoehdoista useampikin olisi toteutettavissa kannattavasti. Johtopäätöksien perusteella pystyttiin antamaan yritykselle kaksi kehittämisehdotusta.
Ensimmäisenä kehittämisehdotuksena oli keskittyä kokonaan yksityisasiakkaisiin ja laajentaa toimintaa ikkunantummennuksiin ja autonhoitotuotteiden myyntiin. Aluksi yrittäjän olisi järkevää työskennellä yksin. Toisena ehdotuksena oli keskittyä kokonaan yksityisasiakkaisiin ja laajentaa palveluita keskittymään entistä enemmin huolto- ja korjauspuoleen sekä rengaspalveluihin. Tässäkin vaihtoehdossa yrittäjän olisi järkevä aloittaa toiminta yksinään. Kummankin kehittämisvaihtoehdon kohdalla olisi tarpeen tehdä markkinointisuunnitelma sekä yksityiskohtaiset laskelmat ennen lopullisia päätöksiä.
Tietoperustassa käsiteltiin menestyvän yritystoiminnan ja kannattavan kasvun perusteita sekä liiketoiminnan kehittämistä. Kasvua ja kehittämistä käsiteltiin mikroyrityksen näkökulmasta. Liiketoiminnan huolellinen suunnittelu sekä asiakkaat ja asiakkuuksien merkitys olivat oleellisessa osassa.
Tiedonhankinnassa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa ja menetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelu tehtiin toimeksiantajayrityksen yrittäjälle ja sen avulla saatiin tietoon yrityksen oma käsitys siitä, mitä yrityksen pitäisi tehdä. Lisäksi haastattelun avulla saatiin realistinen kuva yrityksen resursseista ja kiinnostuksen kohteista yrityksen toiminnan kehittämisessä.
Tuloksissa saatiin selville, että yrittäjä haluaisi jatkaa yritysasiakkaan kanssa yhteistyötä, mutta keskittyä jatkossa myös yksityisasiakkaisiin. Työntekijöitä haluttaisiin palkata toimintaan heti mukaan, jotta tämä olisi mahdollista. Yrittäjä olisi valmis laajentamaan toimintaa ikkunantummennuksiin ja rengaspalveluihin sekä ottamaan myyntiin autonhoitotuotteita.
Johtopäätöksissä todettiin, että yrityksen toimintaa ei kannata jatkaa ainakaan pelkästään yritysasiakkaiden kanssa, vaan keskittyä enemmin yksityisasiakkaisiin. Eri toimintavaihtoehdoista useampikin olisi toteutettavissa kannattavasti. Johtopäätöksien perusteella pystyttiin antamaan yritykselle kaksi kehittämisehdotusta.
Ensimmäisenä kehittämisehdotuksena oli keskittyä kokonaan yksityisasiakkaisiin ja laajentaa toimintaa ikkunantummennuksiin ja autonhoitotuotteiden myyntiin. Aluksi yrittäjän olisi järkevää työskennellä yksin. Toisena ehdotuksena oli keskittyä kokonaan yksityisasiakkaisiin ja laajentaa palveluita keskittymään entistä enemmin huolto- ja korjauspuoleen sekä rengaspalveluihin. Tässäkin vaihtoehdossa yrittäjän olisi järkevä aloittaa toiminta yksinään. Kummankin kehittämisvaihtoehdon kohdalla olisi tarpeen tehdä markkinointisuunnitelma sekä yksityiskohtaiset laskelmat ennen lopullisia päätöksiä.