Abiturienternas kunskap och beredskap inom första hjälp vid olyckor i trafiken : en kvalitativ och kvantitativ enkätstudie om vilken kunskap och beredskap abiturienter besitter
Sten, Isabella; Backström, Lizette; Mattbäck, Felicia (2018)
Sten, Isabella
Backström, Lizette
Mattbäck, Felicia
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111519
Tiivistelmä
Respondenterna har gjort en kvalitativ och kvantitativ forskning om abiturienters kunskap och beredskap inom första hjälpen vid olyckor i trafiken. Syftet med examensarbetet var att ta reda på vilken kunskap och beredskap abiturienterna besitter och om det finns behov av att utveckla kunskapen. Samt om läroplanen för gymnasier innehåller tillräckligt med första hjälpen undervisning.
Vi sände ut enkäter elektroniskt till tre gymnasier i omnejden. Enkäten innehåller både öppna och slutna frågor. Respondenterna har analyserat svaren genom statistisk analys samt innehållsanalys.
Vid sammanställningen av arbetet kom det fram att abiturienterna har en bra grund inom första hjälp vid olyckor i trafiken men det behövs en klar förbättring. Detta bevisar tydligt att läroplanen för gymnasier bör utvecklas och mer information kring första hjälp bör nås ut till ungdomar som troligen är nyblivna chaufförer och som rör sig ofta i trafiken.
Första hjälp är något som kan ges av vem som helst och man behöver ingen speciell utrustning förutom kunskap, beredskap och en vilja av att hjälpa. The respondents have made a qualitative and quantitative research about senior year students knowledge and preparedness within first aid in traffic accidents. The purpose with this research was to find out what knowledge and preparedness the students have and if there is a need for development. We also wanted to find out if the curriculum for the upper secondary school contains enough information about first aid education.
Questionnaires were sent out to three different schools in the local area. The questionnaire contains both open and closed questions. The respondents have analyzed the answers with statistical analysis and content analysis.
When combining the research, we noticed that the senior year students have a good base of knowledge when it comes to first aid in traffic accidents but there is room for improvement. This shows that there is a significant need for developing the curriculum and increasing the knowledge about first aid.
First aid can be given by each and every one and there is no need for any special education or equipment. All you need is knowledge, preparedness and a will to help.
Vi sände ut enkäter elektroniskt till tre gymnasier i omnejden. Enkäten innehåller både öppna och slutna frågor. Respondenterna har analyserat svaren genom statistisk analys samt innehållsanalys.
Vid sammanställningen av arbetet kom det fram att abiturienterna har en bra grund inom första hjälp vid olyckor i trafiken men det behövs en klar förbättring. Detta bevisar tydligt att läroplanen för gymnasier bör utvecklas och mer information kring första hjälp bör nås ut till ungdomar som troligen är nyblivna chaufförer och som rör sig ofta i trafiken.
Första hjälp är något som kan ges av vem som helst och man behöver ingen speciell utrustning förutom kunskap, beredskap och en vilja av att hjälpa.
Questionnaires were sent out to three different schools in the local area. The questionnaire contains both open and closed questions. The respondents have analyzed the answers with statistical analysis and content analysis.
When combining the research, we noticed that the senior year students have a good base of knowledge when it comes to first aid in traffic accidents but there is room for improvement. This shows that there is a significant need for developing the curriculum and increasing the knowledge about first aid.
First aid can be given by each and every one and there is no need for any special education or equipment. All you need is knowledge, preparedness and a will to help.