Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma : Taste of Finland
Lindqvist, Iiro; Grönfeldt, Tom (2018)
Lindqvist, Iiro
Grönfeldt, Tom
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma kohdeyrityksenä toimineelle verkkokaupalle Taste of Finlandille, joka on erikoistunut suomalaisten herkkujen myyntiin ulkomaille. Kehittämissuunnitelman tarkoituksena on auttaa kohdeyritystä parantamaan kannattavuuttaan, lisäämään tunnettuuttaan ja kehittämään toimintaansa eri viestinnän kanavissa. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksista ja niiden pohjalta tehdystä kehittämissuunnitelmasta.
Teoriaosuudella luotiin tietoperusta uskottavan kehittämissuunnitelman tueksi. Se koostuu vaiheista ennen markkinointiviestinnän suunnitelman tekemistä ja digitaalisen markkinointiviestinnän osiosta. Jälkimmäisen tarkoituksena oli koota tietoa verkkokaupan yhtenäisestä viestinnästä ennalta valituissa kanavissa - Facebookissa, Instagramissa, Googlessa ja yrityksen verkkosivuilla. Teoriassa otettiin erityisesti huomioon verkkokaupan kannattavuus sen markkinointia suunniteltaessa. Työn tutkimusvaiheessa menetelminä käytettiin benchmarking-tutkimusta ja avainsana-analyysia. Benchmarkingin avulla vertailtiin kanavakohtaisesti kohdeyrityksen markkinointiviestinnän nykytilaa sen kilpailijoihin ja muihin markkinoilla toimiviin yrityksiin nähden. Google Adwordsin avulla tehdyssä avainsana-analyysissa tutkittiin yrityksen kohderyhmää kiinnostavia hakusanoja ja niiden suosittuutta.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle tuotettiin digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma, jonka tarkoituksena oli selkeyttää viestinnän suunnitelman tekemistä yritykselle. Prosessin jokaisessa vaiheessa painotettiin asioita, joita kohdeyrityksen tulisi pohtia, minkä lisäksi kyseisiin asioihin annettiin ratkaisuehdotuksia. Suunnitelmaan sisällytettiin myös tutkimusten tulosten pohjalta tehtyjä toimenpide-ehdotuksia kanavakohtaisen markkinointiviestinnän kehittämiseen. Tutkimusten pohjalta yritykselle saatiin paljon yksityiskohtaista tietoa viestinnän kanavien markkinointimahdollisuuksista ja hyvät valmiudet aikataulutetun vuosisuunnitelman tekoon. Toimeksiantaja oli tyytyväinen suunnitelman sisältöön, ja se aiotaan ottaa käyttöön kohdeyrityksen markkinointiviestinnässä.
Teoriaosuudella luotiin tietoperusta uskottavan kehittämissuunnitelman tueksi. Se koostuu vaiheista ennen markkinointiviestinnän suunnitelman tekemistä ja digitaalisen markkinointiviestinnän osiosta. Jälkimmäisen tarkoituksena oli koota tietoa verkkokaupan yhtenäisestä viestinnästä ennalta valituissa kanavissa - Facebookissa, Instagramissa, Googlessa ja yrityksen verkkosivuilla. Teoriassa otettiin erityisesti huomioon verkkokaupan kannattavuus sen markkinointia suunniteltaessa. Työn tutkimusvaiheessa menetelminä käytettiin benchmarking-tutkimusta ja avainsana-analyysia. Benchmarkingin avulla vertailtiin kanavakohtaisesti kohdeyrityksen markkinointiviestinnän nykytilaa sen kilpailijoihin ja muihin markkinoilla toimiviin yrityksiin nähden. Google Adwordsin avulla tehdyssä avainsana-analyysissa tutkittiin yrityksen kohderyhmää kiinnostavia hakusanoja ja niiden suosittuutta.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle tuotettiin digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma, jonka tarkoituksena oli selkeyttää viestinnän suunnitelman tekemistä yritykselle. Prosessin jokaisessa vaiheessa painotettiin asioita, joita kohdeyrityksen tulisi pohtia, minkä lisäksi kyseisiin asioihin annettiin ratkaisuehdotuksia. Suunnitelmaan sisällytettiin myös tutkimusten tulosten pohjalta tehtyjä toimenpide-ehdotuksia kanavakohtaisen markkinointiviestinnän kehittämiseen. Tutkimusten pohjalta yritykselle saatiin paljon yksityiskohtaista tietoa viestinnän kanavien markkinointimahdollisuuksista ja hyvät valmiudet aikataulutetun vuosisuunnitelman tekoon. Toimeksiantaja oli tyytyväinen suunnitelman sisältöön, ja se aiotaan ottaa käyttöön kohdeyrityksen markkinointiviestinnässä.