Hyvinvointikumppanuus-hanke – asiakkaan ja yrityksen väliset palvelusopimukset sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla
Hämäläinen, Jennileena (2018)
Hämäläinen, Jennileena
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111687
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla toimivien pienyritysten ja asiakkaiden välisiä palvelusopimuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita tämän kaltaisessa sopimuksessa tulee ottaa huomioon. Osana opinnäytetyötä kehitettiin mallisopimus, jota yrittäjät voivat käyttää asiakkaiden kanssa solmittujen sopimusten pohjana. Opinnäytetyön ajatus on lähtöisin Hyvinvointikumppanuus-hankkeen osallistujilta. Hankkeen toteuttajia ovat Saimaan ammattikorkeakoulu, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Eksote, Wirma Lappeenranta Oy ja Imatran seudun kehitysyhtiö Oy. Lisäksi hankkeeseen osallistui useita paikallisia pien- ja mikroyrityksiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin pääasiassa sopimusoikeuden säännöksistä. Suunniteltu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus liittyy oleellisesti Hyvinvointikumppanuus-hankkeeseen, joten myös opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin uudistusta soveltuvin osin. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi muita sosiaali- ja terveydenhuoltoalan erityispiirteitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja hankkeessa mukana olevia tahoja haastattelemalla saatiin käsitys nykyisestä sopimuskäytännöstä. Haastattelujen pohjalta on koottu sopimusopas ja mallisopimus sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla toimivien yrittäjien ja asiakkaiden välisiin sopimuksiin. Ajatuksena oli tehdä selkeä opas, josta hyötyvät sopimuksen molemmat osapuolet.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin pääasiassa sopimusoikeuden säännöksistä. Suunniteltu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus liittyy oleellisesti Hyvinvointikumppanuus-hankkeeseen, joten myös opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin uudistusta soveltuvin osin. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi muita sosiaali- ja terveydenhuoltoalan erityispiirteitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja hankkeessa mukana olevia tahoja haastattelemalla saatiin käsitys nykyisestä sopimuskäytännöstä. Haastattelujen pohjalta on koottu sopimusopas ja mallisopimus sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla toimivien yrittäjien ja asiakkaiden välisiin sopimuksiin. Ajatuksena oli tehdä selkeä opas, josta hyötyvät sopimuksen molemmat osapuolet.