Pelillistäminen hyvinvoinnin tukena
Vättö, Anna (2018)
Vättö, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111613
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tehty Tampereen ammattikorkeakoulussa vuosina 2017–2019 useiden toimijoiden yhteistyönä toteutettavalle Mikä saa mut liikkumaan? -hankkeelle. Hankkeen tavoitteena on terveyttä edistävän ja liikuntaa lisäävän toimintamallin rakentaminen, joka osallistaa myös syrjäytymisvaarassa olevat ja vähän liikkuvat opiskelijat mukaan toimintaan.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kartoittaa pelillistämisen potentiaalia hyvinvoinnin lisäämiseksi ja tutkia sen mahdollisuuksia tukea hankkeen tavoitteita. Työ on luonteeltaan taustoittava ja kokonaisuutta luotaava, eikä tarkoituksena ole suunnitella valmista peliä. Tutkin pelillistämistä yleisesti ja kartoitan sen mahdollisuuksia vähän liikkuvien, mahdollisesti syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden aktivoimiseen. Etsin vastausta siihen, voiko pelillistäminen ja hyötypelit osaltaan ratkaista ajankohtaisen ongelman ja lieventää pelkoa opiskelijoiden passivoitumisesta.
Syksyllä 2017 toteutetun kyselytutkimuksen tulokset toimivat pohjamateriaalina työlleni kartoittaen opiskelijoiden motivaatiosyitä liikkua. Tämän lisäksi olen toteuttanut vertailun kolmesta erilaisesta olemassa olevasta liikunta- ja hyvinvointipelistä. Teoriaosuuden pohjalta olen esitellyt hyvinvointipelin suunnittelumallin. Mallin ei ole tarkoitus ratkaista suunnittelun kriittisiä kysymyksiä, vaan herättää ajatuksia, tarjota runko suunnittelulle sekä mahdollisuus jatkokehitykseen.
Opinnäytetyön keskeisin päätelmä on, että hyvinvointipelin tulisi mukautua vaivattomasti osaksi opiskelijan arkea. Lisäksi pelissä olisi otettava huomioon pelaajan sosiaalisuus ja yhteisöllisyyden lisääminen pelillistämisen keinoin. Keskeisintä itse toteutuksessa olisi riittävän ammattitaitoisen ja laajan suunnittelu- ja tuotantotiimin kokoaminen, ja mikäli pelin toteutus aloitetaan, suositukseni on pelin kehitys työssä esitellyn suunnittelumallin mukaisesti.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kartoittaa pelillistämisen potentiaalia hyvinvoinnin lisäämiseksi ja tutkia sen mahdollisuuksia tukea hankkeen tavoitteita. Työ on luonteeltaan taustoittava ja kokonaisuutta luotaava, eikä tarkoituksena ole suunnitella valmista peliä. Tutkin pelillistämistä yleisesti ja kartoitan sen mahdollisuuksia vähän liikkuvien, mahdollisesti syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden aktivoimiseen. Etsin vastausta siihen, voiko pelillistäminen ja hyötypelit osaltaan ratkaista ajankohtaisen ongelman ja lieventää pelkoa opiskelijoiden passivoitumisesta.
Syksyllä 2017 toteutetun kyselytutkimuksen tulokset toimivat pohjamateriaalina työlleni kartoittaen opiskelijoiden motivaatiosyitä liikkua. Tämän lisäksi olen toteuttanut vertailun kolmesta erilaisesta olemassa olevasta liikunta- ja hyvinvointipelistä. Teoriaosuuden pohjalta olen esitellyt hyvinvointipelin suunnittelumallin. Mallin ei ole tarkoitus ratkaista suunnittelun kriittisiä kysymyksiä, vaan herättää ajatuksia, tarjota runko suunnittelulle sekä mahdollisuus jatkokehitykseen.
Opinnäytetyön keskeisin päätelmä on, että hyvinvointipelin tulisi mukautua vaivattomasti osaksi opiskelijan arkea. Lisäksi pelissä olisi otettava huomioon pelaajan sosiaalisuus ja yhteisöllisyyden lisääminen pelillistämisen keinoin. Keskeisintä itse toteutuksessa olisi riittävän ammattitaitoisen ja laajan suunnittelu- ja tuotantotiimin kokoaminen, ja mikäli pelin toteutus aloitetaan, suositukseni on pelin kehitys työssä esitellyn suunnittelumallin mukaisesti.