Visuaalinen tuotannonohjaus lentokonemoottorihuoltoyrityksessä
Aho, Juuso (2018)
Aho, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää GA Telesis Engine Services Oy:n järjestelyn toimintaa. Järjestely lajittelee moottorien osat järkeviin kokonaisuuksiin kasausta varten ja pitää huolen moduulien oikeasta konfiguraatiosta.
Yrityksessä oli käynnistetty Lean-ohjelma ja osana uutta toimintatapaa haluttiin päivittää eri osastojen toimintaa. Käytössä ollut järjestelyjärjestelmä oli vanhentunut, eikä se ollut tarpeeksi tehokas jatkuvasti kasvavaan tilauskantaan. Järjestelyyn alettiin kehittämään uutta järjestelmää 5S-menetelmän avulla. Uusittu järjestelmä olisi helpompi käyttää ja samalla ohjeistaisi työntekijää visuaalisin keinoin. Järjestelmän tuli toimia kaikilla moottoreiden moduuleilla, joita yrityksessä korjattiin, mutta kehitys päätettiin aloittaa yhdellä pilottimoduulilla.
Kehityksen lopputuloksena oli päivitetty järjestelyjärjestelmä moduulille 52. Järjestelmässä yhdistettiin vanhat hyväksi todetut toimintatavat uudistettuun hyllyjärjestelmään. Vanhan järjestelmän suurimmat heikkoudet olivat osien ja työn irtonaisuus sekä hyllyjen standardoimattomuus. Tehty kasaustyö ja siihen tarvittavat osat eivät kohdanneet järjestelmässä, jolloin osia jouduttiin etsimään tarpeettomasti kasauksen aikana. Uudistettu järjestelmä yhdisti käytettävät osat tehtävään työhön jakamalla osat omiin laatikkoihinsa. Järjestelyhyllystä löytyi jokaiselle työvaiheelle oma laatikkonsa, jossa on saatavilla kaikki työvaiheessa asentuvat osat. Järjestelmään luodut laatikot ja osalistat auttoivat jär-jestelijöitä huomaamaan mahdolliset osapuutteet hyvissä ajoin ennen moottorin kasausta. Asentajien oli helppo löytää kaikki työvaiheen osat, sillä laatikoiden paikat olivat standardoitu.
Toiminnan kehittämisen jatkumiseksi tietojärjestelmän dataa täytyi alkaa korjaamaan vastaamaan paremmin valmistajan ohjekirjoja. Tietojärjestelmä ei enää palvellut työtä, vaan työntekijät palvelivat järjestelmää. Valmistajan ohjekirjan tietoja vastaavan datan seurauksena töitä olisi mahdollista automatisoida. Samalla voitaisiin kehittää turvajärjestelmiä virheiden eliminoimiseksi.
Yrityksessä oli käynnistetty Lean-ohjelma ja osana uutta toimintatapaa haluttiin päivittää eri osastojen toimintaa. Käytössä ollut järjestelyjärjestelmä oli vanhentunut, eikä se ollut tarpeeksi tehokas jatkuvasti kasvavaan tilauskantaan. Järjestelyyn alettiin kehittämään uutta järjestelmää 5S-menetelmän avulla. Uusittu järjestelmä olisi helpompi käyttää ja samalla ohjeistaisi työntekijää visuaalisin keinoin. Järjestelmän tuli toimia kaikilla moottoreiden moduuleilla, joita yrityksessä korjattiin, mutta kehitys päätettiin aloittaa yhdellä pilottimoduulilla.
Kehityksen lopputuloksena oli päivitetty järjestelyjärjestelmä moduulille 52. Järjestelmässä yhdistettiin vanhat hyväksi todetut toimintatavat uudistettuun hyllyjärjestelmään. Vanhan järjestelmän suurimmat heikkoudet olivat osien ja työn irtonaisuus sekä hyllyjen standardoimattomuus. Tehty kasaustyö ja siihen tarvittavat osat eivät kohdanneet järjestelmässä, jolloin osia jouduttiin etsimään tarpeettomasti kasauksen aikana. Uudistettu järjestelmä yhdisti käytettävät osat tehtävään työhön jakamalla osat omiin laatikkoihinsa. Järjestelyhyllystä löytyi jokaiselle työvaiheelle oma laatikkonsa, jossa on saatavilla kaikki työvaiheessa asentuvat osat. Järjestelmään luodut laatikot ja osalistat auttoivat jär-jestelijöitä huomaamaan mahdolliset osapuutteet hyvissä ajoin ennen moottorin kasausta. Asentajien oli helppo löytää kaikki työvaiheen osat, sillä laatikoiden paikat olivat standardoitu.
Toiminnan kehittämisen jatkumiseksi tietojärjestelmän dataa täytyi alkaa korjaamaan vastaamaan paremmin valmistajan ohjekirjoja. Tietojärjestelmä ei enää palvellut työtä, vaan työntekijät palvelivat järjestelmää. Valmistajan ohjekirjan tietoja vastaavan datan seurauksena töitä olisi mahdollista automatisoida. Samalla voitaisiin kehittää turvajärjestelmiä virheiden eliminoimiseksi.