Toisto musiikillisena teemana konserttiohjelmassa
Antikainen, Katri (2018)
Antikainen, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111769
Tiivistelmä
Tämä työ on osa kaksiosaista opinnäytetyötä: taiteellinen opinnäytetyökonsertti sekä siihen liittyvä kirjallinen osio. Taiteellisen työ oli toistoon perustuvien, enimmäkseen minimalististen teosten kokonaisuus, joka esitettiin Tampereen Musiikkiakatemian Pyynikkisalissa 9. maaliskuuta 2018. Konsertti sisälsi teoksia Andy Akiholta, Karlheinz Stockhausenilta, Arvo Pärtiltä, Steve Reichilta ja Philip Glassilta. Kirjallisessa työssä avataan ja syvennetään tämän konsertin teemaa käsittelemällä toistoa olennaisena ja kantavana musiikillisena elementtinä analyyttisistä ja kontekstoivista näkökulmista. Tavoitteena on perustella, miksi kukaan soittaisi konsertillisen kappaleita, joissa kaikissa vain toistetaan samoja asioita.
Vaikka minimalismi ei ole työn varsinainen pääaihe, on konserttiohjelman viidestä teoksesta vähintäänkin kolme nähtävissä selkeästi mininalistiseen tyyliin kuuluvina. Tästä syystä toisto länsimaisen taidemusiikin kontekstissa esitellään 1960- ja 70-luvuilla kehittyneen minimalismin kautta. Työssä myös analysoidaan konserttiohjelman teoksissa esiintyvää toistoa; analyysi on jäsennelty erilaisiin musiikillisiin rakennetasoihin sekä toistoihin liittyvien tulkinnallisten seikkojen pohdintaan.
Vaikka minimalismi ei ole työn varsinainen pääaihe, on konserttiohjelman viidestä teoksesta vähintäänkin kolme nähtävissä selkeästi mininalistiseen tyyliin kuuluvina. Tästä syystä toisto länsimaisen taidemusiikin kontekstissa esitellään 1960- ja 70-luvuilla kehittyneen minimalismin kautta. Työssä myös analysoidaan konserttiohjelman teoksissa esiintyvää toistoa; analyysi on jäsennelty erilaisiin musiikillisiin rakennetasoihin sekä toistoihin liittyvien tulkinnallisten seikkojen pohdintaan.