Mainosbannerien hallintajärjestelmän kehitys pehmeän systeemimetodologian avulla
Luuri, Olli (2010)
Luuri, Olli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Comma Group Oy, joka on myös opinnäytetyön tekijän työnantaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli epätäsmällisessä tilanteessa olevan mainosbannerien hallintajärjestelmän jatkokehittäminen. Järjestelmän kehitys oli tapahtunut lisäämällä uusia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia aina uusien ideoiden myötä. Järjestelmä oli laajentunut suunnittelemattomasti, eikä valmiista järjestelmästä ollut olemassa selkeää visiota.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodosti internet-markkinointi, jonka yksi muoto järjestelmän avulla hallittavat mainosbannerit ovat. Työssä selvitettiin myös toimeksiantajan internet-markkinoinnin tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä teoreettisen viitekehyksen puitteissa. Tutkimusmenetelmänä ongelmatilanteen selvittämiseksi käytettiin pehmeän systeemimetodologian tulevaisuudentutkimukseen sovellettua mallia. Aineistokeruumenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, joiden lisäksi käytettiin työn kirjoittajalla entuudestaan olevaa tietoa järjestelmästä. Opinnäytetyössä selvitettiin pehmeän systeemimetodologian avulla järjestelmän nykytila sekä visio valmiista järjestelmästä, jonka pohjalta laadittiin järjestelmälle tulevaisuusmalli. Tulevaisuusmallia ja nykytilannetta vertailemalla laadittiin jatkokehityssuunnitelma.
Pehmeä systeemimetodologia sopi menetelmänä erinomaisesti opinnäytetyön ongelmatilanteen ratkaisemiseen. Menetelmän avulla saatiin selvitettyä epätäsmällinen tilanne sekä laadittua jatkokehityssuunnitelma järjestelmälle. Lisäksi internet-markkinoinnista kerätystä tiedosta oli käytännön hyötyä toimeksiantajalle ja myös työn kirjoittajalle itselleen.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodosti internet-markkinointi, jonka yksi muoto järjestelmän avulla hallittavat mainosbannerit ovat. Työssä selvitettiin myös toimeksiantajan internet-markkinoinnin tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä teoreettisen viitekehyksen puitteissa. Tutkimusmenetelmänä ongelmatilanteen selvittämiseksi käytettiin pehmeän systeemimetodologian tulevaisuudentutkimukseen sovellettua mallia. Aineistokeruumenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, joiden lisäksi käytettiin työn kirjoittajalla entuudestaan olevaa tietoa järjestelmästä. Opinnäytetyössä selvitettiin pehmeän systeemimetodologian avulla järjestelmän nykytila sekä visio valmiista järjestelmästä, jonka pohjalta laadittiin järjestelmälle tulevaisuusmalli. Tulevaisuusmallia ja nykytilannetta vertailemalla laadittiin jatkokehityssuunnitelma.
Pehmeä systeemimetodologia sopi menetelmänä erinomaisesti opinnäytetyön ongelmatilanteen ratkaisemiseen. Menetelmän avulla saatiin selvitettyä epätäsmällinen tilanne sekä laadittua jatkokehityssuunnitelma järjestelmälle. Lisäksi internet-markkinoinnista kerätystä tiedosta oli käytännön hyötyä toimeksiantajalle ja myös työn kirjoittajalle itselleen.