Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vaikeiden asioiden kohtaamisesta kliinisissä harjoitteluissa
Ketonen, Inka; Lehto, Beerit; Luostarinen, Minttu (2018)
Ketonen, Inka
Lehto, Beerit
Luostarinen, Minttu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vaikeiden asioiden kohtaamisesta kliinisten harjoitteluiden aikana. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia vaikeita asioita opiskelijat olivat käyneet läpi kliinisissä harjoitteluissaan sekä siitä, kuinka opiskelijat olivat purkaneet ja käsitelleet näitä kokemuksiaan. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, millaisia asioita sairaanhoitaja-opiskelijat kokivat vaikeiksi kliinisissä harjoitteluissa, miten opiskelijat olivat purkaneet ja käsitelleet kokemuksiaan ja millaisia kehitysideoita opiskelijoilla aiheeseen liittyen oli. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opiskelijoiden kokemia vaikeita asioita olivat erilaiset vaikeudet harjoitteluyksiköissä, opiskelijoiden kokema kiusaaminen sekä heihin kohdistuneet odotukset, vaikeat ja tunteita herättävät kohtaamiset potilaiden kanssa, potilaiden läheisten kohtaaminen sekä opiskelijaan itseensä kohdistuneet haasteet, jotka kohdistuivat esimerkiksi opiskelijan ammatilliseen kasvuun. Vaikeita asioita oli totuttu käsittelemään keskustelemalla harjoitteluyksiköissä, oppilaitoksissa, opiskelutovereiden ja läheisten kanssa. Osa vastaajista koki käsitelleensä vaikeat asiat itsenäisesti tai asioita ei oltu käsitelty lainkaan. Opiskelijat kaipaisivat vaikeiden asioiden käsittelyyn enemmän luottamuksellista sekä avointa ilmapiiriä keskusteluille, ymmärrystä ja tuen saamista ohjaajalta sekä harjoitteluyksiköltä, ulkopuolisen avun saamista sekä tuen ja ymmärryksen lisäämistä oppilaitoksen taholta. Kehitysideoita olivat harjoitteluyksikön, koulun ja opiskelijoiden yhteistoiminnan kehittäminen, mutta myös konkreettisten apuvälineiden luominen.
Työn tuloksista voidaan päätellä, että monet vaikeiksi koetut asiat olisivat ratkaistavissa opiskelijan, oppilaitoksen ja harjoitteluyksikön välisen yhteistyön lisäämisellä. Kehitysehdotuksena esitetään harjoitteluiden tavoitteiden yhdenmukaistamista ja selkeyttämistä. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia harjoitteluohjaajan sekä ohjaavien opettajien kokemuksia harjoitteluiden ohjaamisesta. Jatkossa tutkimus voidaan keskittää myös yhteen vaikeaksi koettuun aihealueeseen.
Opiskelijoiden kokemia vaikeita asioita olivat erilaiset vaikeudet harjoitteluyksiköissä, opiskelijoiden kokema kiusaaminen sekä heihin kohdistuneet odotukset, vaikeat ja tunteita herättävät kohtaamiset potilaiden kanssa, potilaiden läheisten kohtaaminen sekä opiskelijaan itseensä kohdistuneet haasteet, jotka kohdistuivat esimerkiksi opiskelijan ammatilliseen kasvuun. Vaikeita asioita oli totuttu käsittelemään keskustelemalla harjoitteluyksiköissä, oppilaitoksissa, opiskelutovereiden ja läheisten kanssa. Osa vastaajista koki käsitelleensä vaikeat asiat itsenäisesti tai asioita ei oltu käsitelty lainkaan. Opiskelijat kaipaisivat vaikeiden asioiden käsittelyyn enemmän luottamuksellista sekä avointa ilmapiiriä keskusteluille, ymmärrystä ja tuen saamista ohjaajalta sekä harjoitteluyksiköltä, ulkopuolisen avun saamista sekä tuen ja ymmärryksen lisäämistä oppilaitoksen taholta. Kehitysideoita olivat harjoitteluyksikön, koulun ja opiskelijoiden yhteistoiminnan kehittäminen, mutta myös konkreettisten apuvälineiden luominen.
Työn tuloksista voidaan päätellä, että monet vaikeiksi koetut asiat olisivat ratkaistavissa opiskelijan, oppilaitoksen ja harjoitteluyksikön välisen yhteistyön lisäämisellä. Kehitysehdotuksena esitetään harjoitteluiden tavoitteiden yhdenmukaistamista ja selkeyttämistä. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia harjoitteluohjaajan sekä ohjaavien opettajien kokemuksia harjoitteluiden ohjaamisesta. Jatkossa tutkimus voidaan keskittää myös yhteen vaikeaksi koettuun aihealueeseen.